אלימות בספורט הישראלי ודרכי מיגורה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2951
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

אלימות בענפי הספורט בישראל- תכנית למיגור האלימות במגרשים.
תוכן עניינים:
מבוא
3
פרק 1-
1 .1  אלימות בקרב האוכלוסייה בישראל ובספורט בפרט-  רקע תיאורטי.
5
1 .2 ביטויי האלימות בספורט 7
פרק 2- דרכי ההתמודדות
2 .1   שינוי המצב- מבט מהפן הפסיכולוגי.
8
2 .2               אנגליה כמודל 9
2 .3               שינוי המצב בישראל
2 .3.1          ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא אלימות בספורט 9
2 .3.2          אגודת סובלנות
1 0
2 .3.3          מצילה- פרוייקט למניעת אלימות בספורט
1 1
2 .4   המלצות למיגור האלימות בספורט
1 1
2 .5   פעילות המשרד לבטחון פנים- מהמלצות ליישומן בשטח
1 6
דיון וסיכום
1 7
ביבליוגרפיה
1 8
הערות
1 9
מבוא- לסיכום עונת הכדורגל
2 000/01 פורסם מאמר בנושא אלימות במגרשי הכדורגל.
מה נכלל בסיכום הזה? רצח אופי של אלי גוטמן מאמנה של בית"ר ירושלים; קללות על האחים לוזון בעלי מכבי פתח תקוה; איומים ברצח של אוהדי נתניה; ב-מ-וו הרוסה של דני לוי יו"ר הפועל פתח תקוה לשעבר; ואוהדים פצועים של מכבי חיפה.
מישהו חשב שהאלימות תפחת?  חלפו מאז כשבע שנים ובמהלך אותן שנים ברור לעין כל שכוחו של "הקומץ" המיתולוגי עדיין במותניו.
אוהדי בני יהודה התפרעו שוב אחרי משחק עם הפועל ת"א, הלכו בעקבותיהם אוהדי סכנין. אוהדי בית"ר ירושלים שוב מאיימים על לוזון, רימון הלם נזרק במשחק בין הפועל ת"א לבית"ר ירושלים שפגע בקרבת השחקן יוסי אבוקסיס וגם בכדורסל היו ביטויי אלימות קשים, בעיקר במשחקים בין הפועל ירושלים למכבי תל אביב וכלפי הנהלת מכבי במשחקים שהתקיימו במלחה ירושלים.   במבט לאחור ביטויי האלימות מאז רק החמירו ונוספה אליהם תופעת הגזענות שתורמת נדבך נוסף למאגר השנאה והאלימות.
מטרת הפעילות הספורטיבית היא ביצוע פעילות גופנית, פיתוח גוף המתאמן והשגת מיומנויות לצד הישגים אישיים וקבוצתיים. המושג אלימות מתייחס לפעולות מזיקות המתבצעות על-ידי אדם אחד או רבים אשר פוגעות בפרט אחר או בקבוצה אחרת. הדעות חלוקות בדבר היות האלימות חלק בלתי נפרד מהספורט. פייר דה קוברטן, מייסד המשחקים האולימפים בעת החדשה, קבע כי "ההשתתפות היא העיקר". ג'ורג' אורוול מצדו, ראה את הספורט כ"מלחמה בלי יריות". חלק ניכר מאלימות האוהדים מתבטאת בחוליגניות הנובעת בחלקה גם משכרות, גזענות וגורמים עבריינים המשתמשים בספורט כתירוץ לפעילות אלימה. בשנים האחרונות התפתחה תופעת האלימות בספורט בכל העולם, והגבול בין תחרויות ומשחקים ספורטיביים תחרותיים הוגנים לבין פשע של ממש נחצה לא פעם. הספורט מהווה אמצעי חינוכי מהשורה הראשונה. הן בוגרים והן בני נוער, אשר יכוונו נכון יוכלו להפנים תכונות אופי כמו:
הגינות, כבוד לזולת, רוח ספורטיבית, תרומה לקהילה ועוד. לצערינו כיום תופעת האלימות הולכת ומתפשטת בחברה הישראלית בכלל ובספורט בפרט.  ההתנהגות האלימה מתאפיינת הן באלימות מילולית והן באלימות פיזית. על מנת למנוע תופעות של אלימות על מגרש הספורט וסביב לו, יש לחזק  תכונות אופי והתנהגויות חיוביות הבאות לידי ביטוי בספורט ולשלול תכונות או תופעות שליליות , עבודתי זו באה לנסות ולהעלות על הכתב מספר דרכי פעולה מוכרים יותר ומוכרים פחות, למיגור האלימות במגרשים ושינוי דפוסי הפעולה לספורטיביים וראויים.