כלכלת שוק ודמוקרטיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4121
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

                                                                                                               שאלת המחקר:
                    באילו תנאים כלכלת שוק קפיטליסטית תומכת בדמוקרטיה?
    תוכן העניינים

1 .     מבוא –2

2 .     התנאים בהם כלכלת שוק קפיטליסטית תומכת בדמוקרטיה 4
3 .     התנאים בהם כלכלת שוק קפיטליסטית מזיקה לדמוקרטיה 7
4 .     דיון, ניתוח וביקורת …10 5.     סיכום ומסקנות –13

6 .ביבליוגרפיה –..14

1 .    מבוא
לכאורה, בבחינה שטחית של פני הדברים, ניתן לטעון כי הפוליטיקה והכלכלה הם שני תחומים נפרדים, ובמידה רבה בלתי קשורים זה בזה. מצדדי גישה זו סבורים כי חירויות הפרט הן בעיה פוליטית גרידא, בעוד שעניין הרווחה החומרית קשור אך ורק לבעיות כלכליות.
בהסתמך על טענות אלו, ניתן לטעון כי קיימת האפשרות לצרף כל סוג שהוא של הסדרים מדיניים עם כל סוג שהוא של הסדרים כלכליים.
בעבודה זו אנסה לסתור את התפיסה שלעיל ולהראות ולהוכיח כי גישה זו הינה מוטעית מיסודה, וכי לא רק שישנו קשר הדוק בין התחום הכלכלי לזה המדיני, אלא אף שבדרך כלל רק צירופים מסוימים של הסדרים מדיניים וכלכליים הם אפשריים.
שאלת המחקר בה אתמקד ושאותה אנסה לנתח היא באילו תנאים השיטה הכלכלית הקפיטליסטית המכונה "כלכלת השוק" (או בשמה האחר "עקרון היד הנעלמה") אכן מחזקת את ההסדר הפוליטי המכונה דמוקרטיה ואת מוסדותיו ובאילו תנאים שיטה זו פוגעת בדמוקרטיה ומזיקה לה.
בפרק הבא של עבודתי זו אתאר את גישות החוקרים לפיהן כלכלת השוק הקפיטליסטית מועילה לדמוקרטיה והתנאים בהם תהליך זה מתבצע, ואילו בפרק שאחריו אציג את טיעוניהם של הגורסים כי בתנאים מסוימים שיטה כלכלית זו מזיקה לדמוקרטיה ופוגעת בה. לאחר שני פרקים אלו יופיע הפרק בו יתבצע, על סמך ממצאי שני הפרקים שקדמו לו, דיון וניתוח ביקורתי של הממצאים באשר לשאלת המחקר שלעיל. בפרק האחרון של העבודה אסכם את הממצאים השונים אליהם הגעתי ואציג את מסקנותיי.