השפעת הגלובליזציה על מדינת הרווחה הקלאסית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3625
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

                                                                                                     נושא המחקר:
                    כיצד משפיע תהליך הגלובליזציה על הרפורמות במדינת הרווחה המסורתית     תוכן העניינים

1 .     מבוא והגדרות –..2

2 .     השפעת הגלובליזציה על מדינת הרווחה      המסורתית ועקרונות הצדק החברתי 5

3 .     הרפורמה הנדרשת ממדינת הרווחה      המסורתית בעידן הגלובלי –9..
4 .     סיכום ומסקנות –13
5.ביבליוגרפיה –..14
                                         1.    מבוא
מזה כשני עשורים לפחות אנו עדים לתהליכים מואצים ומתגברים של גלובליזציה, תהליכים נרחבים המשפיעים כמעט על כל תחום מתחומי חיינו השונים. בעבודה זו אנסה לבחון סוגיות מסוימות הנוגעות להתפשטות זו של תהליכי הגלובליזציה ולהשפעתם על מדינת הרווחה ועל עקרונות הצדק החברתי.
סוגיית המחקר אותה אנסה לנתח בעבודה זו הינה בחינת השפעתם של התהליכים הגלובליים על מדינת הרווחה המסורתית ומהן הרפורמות שעל מדינה כזו לערוך ע"מ להתאים את עצמה לעידן הגלובלי. דומני כי שאלת מחקר זו הינה חשובה ומעניינת , בייחוד לאור העובדה כי אנו נמצאים כיום בעיצומם של תהליכים גלובליים המדגישים ערכים כגון אינדיבידואליזם, תחרותיות, יזמות אישית, רווחיות, דורסנות עסקית וכיוצא בזה, ערכים אשר מתנגשים ואף עומדים בסתירה לעקרונות הצדק החברתי המהווים את הבסיס האידיאולוגי של מדינת הרווחה ה"קלאסית", ומעניין לבדוק כיצד התנגשות זו באה לידי ביטוי במדינת הרווחה המודרנית ומהן הדרכים בהן מדינה זו יכולה לנקוט ע"מ להתאים את עצמה למגמות חדשות אלו.
הנחת המחקר של עבודה זו היא כי לתהליכי הגלובליזציה אכן יש השפעה מכרעת על תהליכי השינוי של מדינת הרווחה המסורתית ועל עיצוב המבנה והאופי של מדינת הרווחה המודרנית ושאלת קיומם של עקרונות של צדק חברתי בה.
בפרק הראשון שלאחר מבוא זה אבחן את השאלה האם אכן יש לתהליכים הגלובליים השפעה משמעותית על מדינת הרווחה המסורתית ועל מאפייניה, ומהן השלכותיה של השפעה זו על ייתכנות קיום עקרונות של צדק החברתי במדינה ממין זה.
בהסתמך על ממצאי פרק זה של העבודה, אבחן בפרק שאחריו מהן הרפורמות שעל מדינת הרווחה המסורתית לעבור ע"מ להתאים עצמה לעידן הגלובלי החדש על כל מאפייניו.
בפרק האחרון אנסה לסכם את ממצאיי ולהסיק מסקנות באשר לסוגית המחקר בה עסקינן.
בטרם אתחיל לדון בסוגיות שלעיל לגופן, מן הראוי להגדיר באופן כללי את מונחי היסוד המרכזיים העומדים בבסיס עבודה זו (ויש לזכור כי קיים קושי במציאת הגדרה אחידה ומוסכמת לחלק מן המונחים המרכזיים שבפנינו, מאחר וחלק מן ההגדרות הן ערכיות ומשתנות בהתאם למגדיר ולתפיסת עולמו):