עבודה בתיאוריות בקרימינולוגיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5248

תקציר העבודה

תקציר עבודה זו הינה עבודה בתיאוריות בקרימינולוגיה, העוסקת בעבריינים חולי נפש. השאלה המועלית היא:  האם הסיבות למחלת הנפש הינן ביולוגיות (מולדות) או פסיכולוגיות. בעבודה מנותח המקרה של מרינה דווידוביץ שהטביעה את שתי בנותיה הקטנות באמבטיה, תוך הבאת ציטוטים מהכרעת הדין במקרה זה. מילות מפתח: עבריינות, חולי נפש, מרינה דווידוביץ, פסיכואנליזה, דיכאון לאחר לידה.  תוכן עניינים

1 .                  מבוא .1

2 .                  הגדרה –…2

3 .                  נתונים סטטיסטיים –.2

4 .                  סקירה היסטורית –…3
5.                  הקשר בין חולי נפש לעבריינים –..4

6 .  התיאוריה הפסיכואנליטית ..5
7.   ניתוח מקרה על פי התיאוריה הפסיכואנליטית -..9

8 .      התיאוריה הביולוגית –.12
9.      ניתוח מקרה על פי התיאוריה הביולוגית .13

1 0.  סיכום 14

1 1.
ביבליוגרפיה -.15

1 . מבוא
מרינה דוידוביץ, אחות במקצועה מכרמיאל, הואשמה בשתי עבירות  רצח "בכך שגרמה בכוונה תחילה, למותן של שתי בנותיה, נעמה בת ה – 7 וליטל בת ה – 3.  על פי הנטען בכתב האישום, נגרם מותן של הילדות בעת רחצה באמבטיה, לאחר שהנאשמת דחפה את ראשיהן אל תוך המים, עד שנפחו את נשמתן. הנאשמת הודתה, באמצעות סניגורה, בכל העובדות שנטענו בכתב האישום, אך כפרה באחריות למעשה, לגביה נטענה טענת הגנה בדבר אי-שפיות" (מתוך הכרעת הדין, ת.פ.  (חי')
1 65/92 מדינת ישראל נ' מרינה דוידוביץ, פ"מ, תשנ"ג (3), 177). לאחר דיון של מספר חודשים נקבע ע"י בית המשפט כי: "הנאשמת עשתה את המעשה המיוחס לה בכתב האישום בהיותה חולת נפש בשעת עשייתו ותחת השפעת מחלה זו, ולפיכך אין היא בת-עונשין.בהיותה עדיין חולת נפש יש להורות על אישפוזה בבית-חולים בהתאם לאמור בחוק טיפול בחולי נפש, תשנ"א-1991" (מתוך הכרעת הדין, לעיל).  כיצד יתכן שאם  תקטול, במו ידיה, את חיי ילדותיה הפעוטות?
בעבודה זו ננסה לשרטט את המסלול שעלול היה להוביל הטבעתן של נעמה וליטל באמבטיה,  באמצעות שתי תיאוריות:
·        התיאוריה הפסיכואנליטית –  המסתמכת על מאפיינים אישיותיים חולניים,  הנעוצים בילדותה המוקדמת של מרינה. ·         התיאוריה הביולוגית –  המסתמכת על גורמים ביולוגיים, ובמקרה זה על פסיכוזה לאחר לידה כתוצאה משינויים הורמונליים.