איראן וחיזבאללה

מקצוע
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4445

תקציר העבודה

מבוא
ארגון החיזבאללה (מפלגת האל) הוקם בקיץ 1982 על-ידי השייח' סייד מוחמד חוסיין פדלאללה, המזכיר הכללי הראשון של הארגון, העומד בראש הארגון בפועל, היה עבאס מוסאווי, שחוסל בשנת 1992. במקומו עלה השייח' חסן נסראללה, שבראשותו הפך החיזבאללה לארגון טרור לכל דבר.לארגון החיזבאללה אידיאולוגיה שיעית קיצונית,         והוא חרת על דגלו שלוש מטרות מרכזיות:                                                              גירוש הזרים מלבנון בדרך הג'יהאד (מלחמת המצווה)                                                                  השמדת מדינת ישראל                                                                                                                והפצת ה"מהפכה האִסלאמית", והפיכת לבנון לרפובליקה אִסלאמית בדומה לאיראן.
ארגון החיזבאללה נוקט בשיטות של גרילה וטרור להשגת יעדיו. בשנותיו הראשונות בלט הארגון בייזום ובביצוע של פיגועי התאבדות ופיגועי ראווה, שהקנו לו את פרסומו כארגון טרור רצחני מן המובילים בעולם. ארגון החִיזבאללה היה הראשון שעשה שימוש בפיגועי התאבדות נגד הזרים בלבנון כאסטרטגיה להשגת מטרות הארגון. על כן הוא הפך למקור השראה לארגוני טרור אחרים בעולם כולו, אשר משתמשים בפיגועי ההתאבדות כאסטרטגיה להשגת מטרותיהם.
ומנגד ישנה מדינה שתומכת רבות באירגון החיזבאללה ובטרור בכלל- איראן                במהלך עשרים שנות שלטונו של המשטר האסלאמי (1979-1999) הצטיירה איראן כמדינה בעלת מדיניות חוץ רדיקלית שכל האמצעים כשרים בעיניה, לרבות טרור, לשם ייצוא המהפכה האסלאמית וקידום מטרותיה הפוליטיות. איראן, ששמה לעצמה לקדם את מטרותיה הפוליטיות בכל מחיר, בחרה בשיטת הטרור כדרך העיקרית להצלחה ולמימוש רצונותיה, תוך שהיא משלבת עמו כלים רבים וגופים שונים העומדים לרשותה.
בעבודתי אנתח את ארגון החיזבאללה: מאפייניו, מטרותיו, ודרכי פעילותו.                   ומנגד את מדינת איראן: הרקע, מאפיינים, והקשר לטרור. וכן את הקשר החזק בין שנהיים שנובע ממטרות משותפות של זריעת טרור והרס בעולם ובעיקר בישראל.
תוכן ענינים:
מבוא – עמ' 2
חיזבאללה:
היסטוריה של חיזבאללה – עמ'3
הידיאלוגיה של חיזאללה- עמ'4
מבנה האירגון ומנהיגיו- עמ' 5-7
שיטות העולה של האירגון- עמ' 8-9
איראן:
היסטוריה של איראן – עמ' 10 איראן כמדינה תומכת טרור- עמ'11
מאפיני הטרור האירני- עמ' 12
חיזבאללה ואיראן:
הסיוע של איראן לחיזבאללה- עמ' 13-14
סיכום- עמ'15
מקורות- עמ' 16