סמינריון ביחסי עבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4864
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תקציר השביתה הנה אמצעי רב –ותק וחשוב במאבקם של העובדים להשגת זכויות ולשיפור תנאי העבודה. בדרך כלל נוקטים העובדים אמצעי זה במצבי קונפליקט בינם לבין המעסיק. שביתה יכולה להיות צעד ראשון בסכסוך עבודה או תגובה לפעולה התקפית של המעסיק.
בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, השביתה אינה מעוגנת בחוק ואינה מוגדרת כזכות, אלה כחירות שהוכרה על ידי בתי הדין לעבודה ועל ידי אמנות בינלאומיות. אך זכויות הזולת מגבילות חירות זו, ככל חירות אחרת. חופש המאבק המקצועי מתפרש כחופש הצדדים במערכת יחסי העבודה להיאבק ביניהם לשם קביעת זכויות חדשות.
השביתה הייתה בעבר והנה כיום הביטוי המובהק ביותר למימוש כוחם של העובדים במאבקם להשגת תנאי עבודה ותוספות שכר.
בימים האחרונים שוב אנו עדים לגל שביתות חדש.עובדי בנק ישראל "עושים שריר" נגד כוונת האוצר לדרוש מהם להחזיר תוספות שכר בלתי חוקיות שקיבלו במהלך השנים. עובדי נמל אשדוד מוחים על ההפרטה. המורים חוזרים כמדי תקופה לריטואל הקבוע של עיצומים ושביתות חלקיות במחאה על תנאי שכר. בביטוח לאומי לא ענו לטלפונים ולא טיפלו בקהל. וישנן וודאי עוד שביתות שלא הגיעו לידיעת התקשורת.
נוסף על כל אלה, מדי כמה חודשים מרחפת מעל מדינת ישראל עננת השביתה הכללית במשק.
באחד מהמקרים הללו היה מדובר בשביתה על רקע הלנת השכר ברשויות המקומיות.
לאור התדירות הגבוהה של השביתות בארץ כל אלה מעוררים את השאלה הנורמטיבית הכללית יותר לגבי השביתה ככלי פעולה, האם האצבע לא מונחת על הדק השביתה בקלות יתרה בישראל? האם נשק השביתה הוא קונבנציונאלי והוגן או שמא בלתי ראוי?
  בעבודה זו אבחן את השתלשלות העניינים בשביתת עובדי הרשויות המקומיות בפברואר 2007  , את הרקע והסיבות לפרוץ השביתה, את פעולות הצדדים ותהליך המו"מ, את הקשר המשולש: מדינת ישראל ומשרד האוצר והפנים-עובדי הרשויות המקומיות-הסתדרות העובדים, ואת סופו של האירוע מבחינת העובדים והמעסיק.
וכל זאת תוך בחינת שאלת המחקר: "האם שימוש בשביתה על רקע הלנת השכר ברשויות המקומיות היא מחאה לגיטימית או שמא בריונות?" בהתייחס לשביתת עובדי הרשויות המקומיות בפברואר 2007.
תוכן העניינים

1 .          מבוא
-..3

1 .1  שביתה-רקע,גורמים וסיבות 4

2 .          שביתת עובדי הרשויות
2 .1  הרקע והסיבות לשביתה -6

2 .2  פעולות הצדדים ותהליך המו"מ –9

3 .          תוצאות השביתה: נזקים והישגים –..13

4 .          סיכום -.15
5.          ביבליוגרפיה -..….18