סמים בקרב בני נוער

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 1792
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תקציר עבודה בקרימינולוגיה ב העבודה הוגשה במסגרת קורס בקרימינולוגיה. היא סוקרת את תופעת הסמים בקרב בני נוער מכמה אספקטים:
גורמים לשימוש, סמי מועדונים ודרכי שיקום. העבודה כתובה בצורה מורחבת וכולל 9
עמודים בהם: עמוד שער, עמוד תוכן עיניינים, 6 עמודי עבודה, עמוד ביבליוגרפיה.
תוכן עניינים
מבוא –..3
פרק 1:  הגורמים לשימוש בסמים בקרב בני נוער –.4
פרק 2:  סמי מועדונים וסמי האונס 5
פרק 3: דרכי שיקום של בני נוער .6-7
סיכום –.8
ביבליוגרפיה ..9
העבודה כתובה עפ"י כללי כתיבה הציון הסופי של העבודה הינו 100 מבוא
תופעת צריכת הסמים בקרב בני נוער בישראל הינה מדאיגה ביותר. הנגע פוגע בבני נוער מכל השכבות. עם הגיענו אל המאה ה-21 כמות התיקים שנפתחו לבני נוער על סמים, הולך וגדל. בשנת 1989 נפתחו 376 תיקים לבני נוער בגין עבירות סמים, כעשור אחר-כך, בשנת 1999, נפתחו 3030 תיקים כאלה (בן ששון- פורסטנברג, 2000) ובשנת 2006 נפתחו 3607 תיקים (גולדשמיט, 2006 ב).
          הגורם העיקרי לשימוש בסמים בגיל ההתבגרות הינו הגורם החברתי. בגיל זה, ישנה השפעה רבה לחברה על דעותיו ופעולותיו של המתבגר ויחד עם המרדנות וההתנגדות לסמכות ההורית, מוצא עצמו הנער חסר אונים וחלש, דבר המביא להתדרדרות לסם (סמילנסקי,
1 991).
          הנוער בימינו "לא צריך לעבוד קשה" בכדי להשיג את הסמים. כיום, כמעט בכל מסיבת נוער, ניתן למצוא סמים מסוגים שונים וביניהם, לצערנו, גם "סם האונס".
הסם הינו חסר צבע, טעם או ריח והשפעותיו על המשתמש מהירות. הסם שימש לביצוע מספר מעשי אונס ומכאן שמו (צוברי, 2003).
          לאחר שהמתבגר ניסה את השימוש בסמים וגילה כי הדבר משפיע עליו בצורה "חיובית" מגיעים כל מיני סממנים המעידים על השימוש בסמים אותם מגלים ההורים ואז מתחיל תהליך השיקום של הנער. השיקום יכול להתבצע באופנים שונים כגון תרופות, טיפול התנהגותי ועוד.
המרכיב העיקרי בשיקום הינו הזמן – יש לתת לכל אחד מהמשוקמים את הזמן לו הוא זקוק. השיקום לרב מורכב מכמה סוגי טיפול, אך דבקות במטרה היא שתוביל לתוצאות לטווח ארוך (מקור אינטרנטי www.drugabuse.gov b  ).
          שימוש בסמים וסחר בהם מוגדרים כסטייה חברתית שהיא פתח למרחב התנהגויות לא נורמטיביות העלולות להוביל לניתוק מהחברה, לאורח חיים הרסני ולפשיעה (גולדשמיט,
2 006 ב).
          בפרקים הבאים נסקור את נושא הסמים מצדדיו השונים : הגורמים לשימוש בסם, סמי מועדונים ודרכי שיקום לבני נוער.