משאבים וחסמים להשתלבות בתעסוקה, תוכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3056
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

עבודה פרה סמינריונית בקורס: ביטחון סוציאלי – 10558, סמסטר 2008א הנושא: משאבים וחסמים להשתלבות בתעסוקה תוכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה תוכן עניינים:
מבוא  ___________________________________________  2
שאלת המחקר _____________________________________   2
מטרת המחקר והשערות המחקר  _________________________    2
משפחות חד הוריות  __________________________________ 4
אימהות חד הוריות בישראל – היקף התופעה  __________________  5
זכויות של אמהות חד הוריות  ____________________________  6
משאבים וחסמים להשתלבות בתעסוקה  _____________________   8
התוכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה         ________________     8
סיכום  ___________________________________________ 9
ביבליוגרפיה  _______________________________________ 10 מבוא
נושא שילובם בתעסוקה של מקבלי גמלאות קיום עומד במוקד הדיון הציבורי בשנים האחרונות, מעצבי המדיניות ומקבלי ההחלטות מתלבטים בדבר הדרך היעילה ביותר לשם השגת יעד זה. אחת מקבוצות המטרה בהקשר זה היא קבוצת האימהות החד הוריות, אשר שיעורן בקרב מקבלי גמלאות הקיום נמצא במגמת עלייה מראשית שנות התשעים.
בשנת 2003 אומצה בישראל תוכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה. במסגרת תוכנית זו ניתן תמריץ כספי לאימהות חד הוריות אשר ישתלבו בשוק העבודה או לכאלה שיגדילו את היקף משרתן. תמריץ זה הוא אחד מצעדי המדיניות הראשונים שננקטו הלכה למעשה, והוא משקף את התפיסה במעבר מגישה פסיבית להתמודדות עם אוכלוסייה השוהה תקופות ממושכות מחוץ למעגל העבודה, לגישה אקטיבית מיסודה אשר במסגרתה המדינה תתגמל את אלה מבין הנתמכים אשר ישתלבו בתעסוקה.
מחקרים שונים בחנו את השתלבותם של מקבלי גמלאות בשוק בעבודה וזיהו קבוצות חסמים שונות אשר מעיבות על יכולתם של הנתמכים להשתלב בתעסוקה ולהתמיד בה, ביניהם חסמים הקשורים למאפייני הון אנושי, רמת בריאות פיזית ונפשית, משתני רקע שונים ומאפייני שוק העבודה המקומי של הנתמכים. מאחר וזוהי תוכנית חשובה ומופעלת בישראל רק משנת 2003, והמיועדת לקבוצת האימהות החד הוריות בלבד, זיהויי החסמים העומדים בפני אוכלוסייה זו בבואה להשתלב במעגל העבודה הוא בעל חשיבות רבה. לכן שאלת המחקר בעבודה זו היא לבחון את המשאבים ואת החסמים המתייחסים להון האנושי ואת משתני הרקע של הורים יחידים הזכאים להשתתף בתכנית בבואם להשתלב בתעסוקה.
זיהוי החסמים העיקריים העומדים בפני השתלבותן של אימהות חד הוריות בשוק העבודה יאפשר למקד באופן יעיל הקצאת משאבים לתכניות התערבות המיועדות להסרת חסמים וצמצומם לשם השגת מטרת שילובם.
שאלת המחקר באיזו מידה מסבירים חסמים הקשורים להון אנושי ומשתני רקע את מצבן התעסוקתי של האימהות בתקופת התכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה ?