איראן והסכסוך הישראלי-ערבי

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3533
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מבוא
התנגשות הציוויליזציות, באה לידי ביטוי היום יותר מתמיד במאבק האמריקאי מול איראן. איראן היא המתנגדת הגדולה ביותר לארצות הברית נכון להיום, לאחר הפלת עיראק ונסיגתם של לוב וצפון קוריאה מהשאיפה לייצר נשק גרעיני.
כיום איראן הינה מדינה מרכזית במזרח התיכון והשפעתה על יתר המדינות באזור היא רבה מאוד.
 על פי דוד מנשרי, במושגים גיאו-אסטרטגיים, "מרכז" או "לב" של אזור אינם בהכרח זהים למושגים השאולים מעולם הפיזיקה. בגוף האדם יש לב והוא אינו נע מקום למקום. בשונה מכך לישות אסטרטגית אין בהכרח לב או מרכז, והיא יכולה לנוע מצד לצד במשך הזמן. אם בעבר מצרים הייתה מרכז תרבותי ופוליטי, בעלת מעמד גבוה בעולם הערבי מבחינה אסטרטגית, היום נמצא המרכז באזור המפרץ הפרסי, במקום בו נמצאת הכלכלה (הנפט), ובמקום בו נמצאים מרכזי הדת (מכה, מדינה, נג'ף, כרבלה, קום). כמובן שנושא זה אינו אובייקטיבי ומרכזיותו של אזור הוא בעיני המתבונן, מה גם שכל קבוצה חושבת שהיא המרכז. לדידו של מנשרי, מדינה הנמצאת בין חבר המדינות למרבצי הנפט של המפרץ הפרסי, הנמצאת בין מזרח למערב על ציר הגישה היבשתי להודו, מדינה ענקית במונחי שטח ואוכלוסייה, אינה מדינת פריפריה, ואזרחיה אינם חושבים שהינה מדינה פריפריאלית.
על כן, הרצון להוות מרכז הבמה במזרח התיכון עבור האיראנים הוא מובן. לשם כך, מנסה איראן ככל יכולתה להשפיע על מדינות האזור ולהשיג דריסת רגל בכל מקום בו ניתן. חלק מאזורים אלו הינם בעלי השפעה על הנעשה בישראל.
יתרה מכל, איראן מנסה כל יכולתה להתסיס את האזור כנגד ישראל, היום יותר מבעבר, זאת משני טעמים. הראשון, במטרה למחוק את השפעתה של ארצות הברית באזור על ידי סילוק שליחתה – ישראל, והשני, התססת האזור כחלק מתוכנית ייצוא המהפכה האיראנית. התססה זו מהווה 'דלק זול' להפעלת מכונת ייצוא המהפכה. במחיר של כמה מיליוני דולרים ניתן להמשיך את המהפכה ולהפיץ אותה במסווה של מלחמה קרה מול ישראל.
בעבודה זו, אתאר כיצד מתערבת איראן בסכסוך הישראלי ערבי, ומהם שורשיה של התערבות זו. תחילה אסקור את יחסי איראן והמערב, איראן וישראל, ולאחר מכן  אציג את ההתערבות האיראנית באזור על ידי "עובדי קבלן". לבסוף אנסה לתת תשובות לשאלה מה מניע את איראן  להתערב בסכסוך הישראלי ערבי.