אישיותו ומנהיגותו של חאפז אל אסד ע"פ החוקרים פטריק סיל ומשה מעוז

תקציר העבודה

אישיותו ומנהיגותו של חאפז אל אסד ע"פ החוקרים פטריק סיל ומשה מעוז תוכן העניינים
מבוא אישיותו ומנהיגותו של חאפז אל אסד עפ"י פטריק סיל אישיותו ומנהיגותו של חאפז אל אסד עפ"י משה מעוז השונה והדומה סיכום מבוא
אסד החזיק בשלטון בסוריה במשך קרוב לא 30 שנה. במדינה שידעה חילופי משטר תכופים זהו הישג שאין שני לו. הוא ניווט את המדינה הסורית דרך משברים והשליט עליה את המיעוט העלאווי אל מול התנגדות מבית ומחוץ.
משטרו של אסד הינו רקוב ומושחת המושתת על איום כלפי האזרח ושלילת זכויות יסוד. הכלכלה הסורית הינו כלכלה ריכוזית וחלק ניכר ממנה הושתת על רווחי סמים תחת פיקוחו של הצבא. סוריה של אסד הייתה תומכת טרור והרחיקה את עצמה ממשפחות העמים. מי הוא אותו מנהיג שהצליח לשלוט במדינה זו ביד רמה שנים רבות?
בעבודה זו אנתח את אישיותו המיוחדת של אסד את דרך התמודדותו וטיפולו באירועים במהלך תקופת שלטונו, דרך שני חוקרים:
פטריק סיל , בספרו "סוריה של אסד", עיתונאי בריטי הנחשב למקורב לאסד והתבסס על ראיונות עם אסד ועם מקורביו.
 משה מעוז, חוקר ישראלי, כותב "הספינקס".
חאפז אל אסד נולד ב-6 באוקטובר 1930, בעיירה קרדתה בסוריה, כבן למיעוט העלאווי. הוא היה ראשון שקבל השכלה תיכונית. אביו, עלי סולימאן, רכש כבוד לספר והיה נחוש בדעתו להקנות השכלה לצעירי בניו. שמונת ילדיו הראשונים לא הלכו לבית הספר מאחר ולא היו בתי ספר.
אולם אסד גדל תחת שלטונם הליברלי של הצרפתיים, שלראשונה הביאו חינוך והשכלה לכפרים המרוחקים. בגיל 16 נקט אסד עמדה והצטרף לבעתי.
בקיץ 1951, בהיותו בן 20, נרשם לאקדמיה הצבאית בחומס. הצבא היה חלופה ממשוכת, שכן מאז קבלת העצמאות ב 1946, בוטל שכר הלימוד באקדמיה הצבאית. למעשה מוסד זה הציע לצעירים התחלה של חיים חדשים. חייל האוויר היה עדיין בחיתוליו, כשנרשם לאקדמיה בחומס עדיין לא הייתה אקדמיה צבאית של חייל האוויר אלא רק בית הספר לטיסה בעיר חלב .אסד נמנה עם 15 צוערים שנבחרו לאקדמיה בחלב.
בשנה 1955
הוסמך אסד כקצין וטייס.
ב-1 בפברואר
1 958 הכריזו סוריה ומצרים על איחוד ביניהם. איחוד זה כונה "הרפובליקה הערבית המאוחדת", ויצא לפועל בהשראתו של המנהיג בכריזמטי דאז, ג'מאל עבד אל נאצר, אשר הגה את רעיון האיחוד הפאן ערבי.
בשנת 1958, שבועות ספורים לאחר נישואיו, נמנה אסד עם קבוצה קטנה של טייסים סוריים, שנבחרו לנסוע לברית המועצות, לקורס בטיסת לילה במטוסי "מיג 15" ו"מיג
1 7". עם סיום הקורס, כעבור 10 חודשים ,נשלח אסד לאימון במצריים.
ב-28 בספטמבר
1 961 התקוממו קצינם סוריים כנגד האיחוד, זה פורק לאחר הפיכה צבאית בסוריה. באותה תקופה, אסד שהה בקהיר . בזמן ההפיכה בילה כארבעים וארבעה יום בכלא בשל חלקו בפירוק האיחוד שלא היה לרוחו של נאצר.
ב 1958 אסד נשא לאישה את אנוסה מח'לוף, צעירה שהכיר מאז ילדותו .היא הייתה קרובת משפחת רחוקה – דודתו של אסד נישאה לבן משפחת מח'לוף.
אנוסה הייתה מורה במקצועה, צעירה נאה ושחורת שיער. אנוסה נישאה לאסד למרות מכשולים והתנגדות מצד משפחתה, שנבעו מניגודים פוליטיים והבדלי מעמדות בין משפחת אסד למשפחת מח'לוף, שהיו בני מעמד גבוה, עשירים ומשכילים. לשניים נולו 5 ילדים:" בושרה הבכורה, באסל, באשר, מאהר ומג'יד.
ב-8 במרץ
1 963 תפסו קצינים המקורבים למפלגת הבעת את השלטון בסוריה, והדיחו את הנשיא המכהן, אל קודסי. תפקידו של אסד בהפיכה היה משמעותי: הוא השתלט על בסיס חייל האוויר דמיור שממזרח לדמשק, שם הייתה התנגדות עזה. בסיום ההפיכה מונה אסד למפקד חייל האוויר.
באותה תקופה המדינה נשלטה ע"י אמין אל חאפז, מהעדה העלאווית. ב -28 בפברואר
1 966 בוצעה הפיכה נוספת ומהשלטון הודח אמין אל חאפז. במקומו מונה סאלח ג'דיד.
במשטר החדש מונה אסד לשר ההגנה. הממשלה בה הפך להיות חבר, נתגלתה כממשלה הקיצונית ביותר שידעה סוריה: פזיזה ביחסי החוץ ורדיקלית מבית. מלחמת 1967
שימנה תחילת יריבות בין אסד לבין ג'דיד – כל אחד מהם האשים את השני בתבוסה. בשנת
1 970 הודח ג'דיד מהשלטון ע"י אסד, תוך שהוא ממנה את מקורביו לעמודת מפתח. אסד החזיק בשלטון כ-30 שנים עד שנת 2000, דבר שנחשב להישג מדהים לאור ההפיכות הצבאיות הרבות שהיו במדינה.
העבודה ללא ביבליוגרפיה וללא אזכורים ביבליוגראפיים