קביעת הגבולות בין מדינת ישראל וסוריה בשנת 1949

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6109

תקציר העבודה

קביעת הגבולות בין מדינת ישראל וסוריה בשנת 1949
תוכן   העניינים
                                                                                                                מספר עמודים :       מבוא
—      3 – 4
   פרק א'- רקע
היסטורי …      5 – 6
   פרק ב'-מדיניות קביעת הגבולות –      7- 11
   פרק ג'-קו ההפוגה עם סוריה —      12-15
  פרק ד' – הסכמי שביתת הנשק עם סוריה -…      16-21
               ההסכם עם סוריה –.      22-26
 סיכום –.     27-28
 רשימה ביבליוגרפית -.         29
                                             מבוא
המשא ומתן על הסכם שביתת הנשק עם סוריה נמשך שלושה חודשים וחצי, היה הקשה והמייגע מכולם.היו לכך מספר סיבות :מבין כל הצבאות אשר פלשו לארץ,הצבא הסורי היה היחיד אשר הצליח להחזיק את אזור ראש הגשר של משמר הירדן שהיה חיוני מבחינה כלכלית וצבאית.
ישראל שיוצגה בשיחות שביתת הנשק ע"י משלחת של אנשי צבא ומשרד החוץ,הונחתה ישירות ע"י דוד בן גוריון אשר מתוקף תפקידו כראש ממשלה ושר ביטחון ,ובעיקר מתוקף מנהיגותו ואישיותו ,עיצב את מדיניות החוץ של מדינת ישראל, להיות נחושים בעמדתם ולדרוש את נסיגת הסורים לגבול הבינ"ל.
כתוצאה מקשיחות  הצדדים במשא ומתן חלו משברים והפסקות בשיחות כאשר ב-17 במאי
1 949 נפסקו השיחות כליל.
מבצע "אורן" היה  מבצע צבאי  אשר הוכן ע"י הצבא בהוראת הדרג המדיני , ומטרתו הייתה לכבוש את ראש הגשר במשמר הירדן.אולם אין לשכוח שבתקופה זו מעמדו של האו"ם היה חזק מאוד ,ושלא כמיוחס לדוד בן גוריון ,הוא מתחשב באו"ם מאוד.
בעבודה זו אנסה להוכיח כי למבצע "אורן" מעבר למטרותיו  הצבאיות היו גם מטרות דיפלומטיות,אשר היוו לחץ על הסורים  במשא ומתן ויתכן אף לאותת למתווך באנץ' על כוונתה הרצינית של ישראל להדוף את הסורים לגבול הבינ"ל, דבר שזרז את המתווך להציע תוכנית פשרה לסיום המלחמה.
שאלת המחקר  :   בעבודה זו: האם ובאיזה אופן השפיעו מהלכים צבאיים ודיפלומטיים                               על הסכם שביתת הנשק עם סוריה וקביעת גבול זמני בין ישראל לסוריה?
השערת המחקר:     קביעת הגבול הזמני בין ישראל וסוריה והחתימה על הסכם שביתת                                 הנשק בין ישראל וסוריה בשנת 1949 אכן הושפעו ממהלכים צבאיים                                  ודיפלומטיים בהם נקטו קברניטי מדינת ישראל בתקופה זו.
שיטת המחקר:      בעבודה זו המחקר הינו איכותי.  יעשה שימוש  בחומר היסטורי  ובספרים אשר                               נכתבו על הנושא.