אירועים חריגים המשפיעים על שוק ההון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 12574
מספר מקורות 43

תקציר העבודה

בית הספר למנהל עסקים " אירועים חריגים המשפיעים על שוק ההון בישראל" דיסרטציה המוגשת כמימוש חלקי של הדרישות לתואר בוגר במנהל עסקים                                                             ספטמבר
2 007
"Irregular Events that effect the Stock Market in Israel" Dissertation submitted  to A In Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree In B.A (Hons) Management in Business                                                             September  2007   תקציר עבודת המחקר בחנה את השפעת אירועים חריגים (המסווגים ל-3 סוגים: פוליטיים, ביטחוניים וכלכליים) על שוק ההון.
שוק ההון הינו מפגש בין המשקיעים ללווים. לשוק ההון תפקיד מכריע בצמיחה יציבה של המשק לאורך זמן.
תפקידו של שוק ההון הוא הקצאת מקורות ההון במשק על ידי יצירת האפשרות לביצוע הפעולות הבאות : העברת מקורות בין יחידות כלכליות במשק  והפרדה בין חיסכון לבין השקעה .
שוק הון מהווה ברומטר רגיש ביותר להתנהלות הכלכלה בהווה ולשינויים צפויים בעתיד . להלן מספר תכונות עיקריות של שוק ההון :
1 .רגישות לאירועים חיצוניים שוק ההון , ידוע ברגישות הגבוהה שלו לכל אירוע המתרחש במשק בין אם כלכלי , בין אם פוליטי ובין אם ביטחוני .
2.פעולה על סמך ציפיות לאירועים כלכליים עתידיים הפעילים בשוק ההון , נוהגים לקבוע את מחירי העסקאות שלהם בהתבסס על ציפיות העתיד.
3.מחירי ניירות הערך מגלמים בתוכם מרכיב של סיכון שוק וסיכון ספציפי כאשר גדלה אי הוודאות לגבי האופק של התנהלות הכלכלה , קטנה יכולת המשקיעים בשוק ההון לחזות בבהירות את העתיד . התוצאה היא מכירה של ניירות ערך בעלי תקופת החזר ארוכת טווח והתמקדות בהשקעות בעלות תקופת החזר קצרת טווח כל זאת מתוך כוונה למזער את רמת הסיכון הנובעת מאי הוודאות.
המחקר בנושא זה בוצע על מדגם של מניות המייצגות את כלל המניות במערך מחקר דמוי ניסוי לשם השוואה בערך המנייה והיקף מסחר לפני ואחרי אירועים חריגים. בהשערות המחקר, נמצא קשר חיובי בין אירועים חיוביים לבין ערך המנייה והיקף מסחר ללא קשר לסוג האירוע וכן נמצא קשר שלילי לבין אירועים שליליים לערך המנייה והיקף מסחר ללא קשר לסוג האירוע , בחלק מהשערות המחקר נמצא אף קשר מובהק בין האירועים לערך המנייה והיקף מסחר כמו למשל: באירועים כלליים ואירועים פוליטיים.
בהמלצות ציינה החוקרת למשקיע, גם אם אינו חבר בורסה, לדעת ולהתמצא בכל הקשור לני"ע ומסחר בבורסה, וזאת על מנת שתהיה לו רקע בנושא, לשם כך טוב יעשה אם יסקור את מקורות האינפורמציה העומדים לרשות המשקיע בני"ע, כמו כן ייעזר בייעוץ בהשקעות ובסוחרים לני"ע.
המלצות למחקרי המשך:  הומלץ לבחון משתנים נוספים העשויים בכדי להסביר שונות בנושא שוק ההון כמו למשל: מדדי מניות, חברות דואליות ועוד.
כמו כן, הומלץ לבחון את השפעת האירועים על פני ציר של זמן, הסבר לכך יכול להינתן בכך שאירוע יכול לבוא לידי ביטוי רק לאחר מס' ימים בבורסה, וכן ייתכן והאירוע השפיע על הבורסה במשך מס' ימים כדוגמת פרוץ האינתיפאדה, שהתמשכה על פני למעלה מ-3 שנים.
ולבסוף הומלץ לבחון את השפעת האירועים על הכלכלה בישראל וכן בחינת הקשר הישיר למידת השפעת האירועים על הכלכלה.
תוכן עניינים
עמ' מבח  1. מבוא
4
1 .1 מבנה החברה
6
1 .2 תחום הפעילות
6
1 .3 הצגת הבעיה העסקית 7
1.4 שאלות המחקר 9
1.5 מטרות המחקר 1.5.1 מטרות אקדמית 9
1.5.2 מטרות יישומיות 9
2.
סקירת ספרות 10 2.1 ערך המנייה
1 0 2.2 היקף מסחר
1 2
2.3 הקשר בין אירועים פוליטיים לערך מנייה והיקף מסחר
1 3
2.4 הקשר בין אירועים ביטחוניים לערך מנייה והיקף מסחר
1 5
2.5 הקשר בין אירועים כלכליים לערך מנייה והיק מסחר
1 7
3. רציונל המחקר
1 9
3.1 מודל המחקר
2 1
4. הגדרת משתני המחקר
2 2
5.  השערות המחקר
2 3
6 .שיטת המחקר (מתודולוגיה) 26
6.1 מערך המחקר ושיטת המחקר
2 5
6.2 המדגם
2 5
6.3 אוכלוסיית המחקר
2 6
6.4 תיאור כלי המחקר
2 6
6.5 מהלך המחקר
2 6
6.6. שיטת הניתוח
2 7
7. ממצאים
2 8
8. דיון וניתוח
3 4
9. סיכום, מסקנות והמלצות
3 8
רשימת מקורות
4 1
נספחים
4 6
רשימת לוחות תרשים 1 : מדד ת"א 100 בשנות האינתיפאדה תרשים 2 : התנהגות הבורסה סביב ההתנתקות תרשים 3 : תגובת השוק להכרזת מיסוי השוק ב-94' לוח 1 : אירועים חיוביים  לוח 2 : אירועים שליליים לוח 3: שינויים בהיקף מסחר לוח 4: השפעת סוג האירוע על שערי המניות לוח 5: 10 אירועים כלכליים לוח 6: 10 אירועים פוליטיים לוח 7: 10 אירועים ביטחוניים לוח 8: 27
מניות המחולקות ל-3 קבוצות