סמינריון מסכם במשפטים,תחום קרימינולוגיה בנושא: עברייני תנועה סדרתיים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 10782

תקציר העבודה

סמינריון בסוגיות בקרימינולוגיה תשס"ז-
2 007
תוכן עיניינים מבוא                                                                                                               1
א.
סגנון ומוטיבציה                                                                                       3
ב.
מאפיינים אישיותיים/ רגשיים/ מצביים                                               5
          ב.1  מאפייני אישיות                                                                                6
                          ב.1.1 לקיחת סיכונים                                                 6                                                                                 ב.2.1 מסוגלות עצמית                                                                7                                                                             ב.3.1 שליטה                                                                               9
             ב.4.1 טיפוס                                                                                9
             ב.5.1 פחזנים/חרדים                                                   10              ב.6.1 רצידביזם                                                                           11
             ב.7.1 פסיכופתולוגיה- הפרעות קשב וריכוז                 14
             ב.8.1 מחלות נפש                                                                        16
             ב.9.1 חוסר שינה                                                                         16
         ב.2   מאפיינים רגשיים                                                                            17
             ב.1.2 כעס ותוקפנות                                                   17
             ב.2.2 חרדה                                                                 18
             ב.3.2 פחד ומודעות ממוות                                          18                                                         ב.4.2 התנהגות אובדנית                                                              19
             ב.5.2 הרס עצמי                                                                          19
             ב.6.2 אימפולסיביות                                                   20              ב.7.2 חוסר וודאות                                                     20      ב.3  מאפיינים מצביים                                                                             22
     ב.4 מאפיינים דמוגרפים                                                                          24
            ב.1.4 מין                                                                                      24
            ב.2.4 גיל                                                                                      26
     ב.5  פשיעה ועבריינות תנועה                                                                   28
ג.
מחקר יישומי                                                                                             29
ד.
אכיפה/ הרתעה                                                                                        30      ד.1 תקשורת                                                                                       30      ד.2 משטרה                                                                                         34
     ד.3 צה"ל                                                                                            35
מסקנות                                                                                                          37
סיכום                                                                                                             38
ביבליוגרפיה                                                                                                   39
נספחים                                                                                                          40                                                                                                  מבוא
"בתאריך 20.01.07, נהרג בועז צור, בן 44 מקרית ביאליק, ושבעה נפצעו באורח קשה בתאונת דרכים בין משאית למכונית פרטית בכביש 768-
מחקירה ראשונית עולה כי המשאית, שלא שמרה מרחק עצירה, בלמה ופגעה במכונית פרטית שנסעה לפניה, שעקב כך סטתה לנתיב הנגדי ופגעה חזיתית במכונית פרטית שנייה. נהג המכונית הפרטית ונוסעיה, אשה ושני ילדים, נפצעו באורח קשה. במכונית שנפגעה מאחור נפצעו שני נוסעים פצעים קשים ושניים נפצעו באורח קל. בקול ישראל דווח, כי הלילה עיכבו בלשי היחידה המרכזית של אגף התנועה 21 נהגים שיכורים, סמוך למקומות בילוי בצפון הארץ ובמרכזה." תאונת דרכים הינה אירוע הנגרם ע"י כמה גורמים, המרכזי בהם הוא הגורם האנושי.
הופעת המכונית דרבנה קביעת חוקים מגבילים, על מנת לשמור על הסדר הציבורי, אם כי חוקי תעבורה רבים מתייחסים לכלי התחבורה הממונעים ע"י בהמות וגם בהקשר של תחבורה ימית. לדוגמא נמצא את עיקרון זכות הקדימה המופיע כבר בעת העתיקה לגבי אוניות וגם במשפט העברי, בסוגיית האונייה הטעונה מול הריקה (סנהדרין פרק רביעי).  אכיפת חוקי התעבורה תמיד הייתה קשה לאכיפה וגם ההסתברות שעבריין ייתפס הינה נמוכה, מכאן שכוח ההרתעה של עונשים הקבועים בחוק אינו עומד ביחס ישיר לחומרת העבירות. סוף המילניום היה זמן טוב לחשבון נפש והסקת מסקנות,בקרב גופים שונים, כאשר הגישה היום היא "לומר שהצלחנו לבלום ואף לצמצם באופן משמעותי אך לא נוכל להפסיק…" (משרד התחבורה, המינהל לבטיחות בדרכים).
באופן פרדוכסלי, הציבור הרחב שאולי היה מודע לתנופת הפעילות בשנים האחרונות ומתעצם מיום ליום, לא מודע להישגים, רוב הציבור חושב ששנת 2006 הייתה יותר גרועה מקןדמתה, ואין זה נכון. רבים חושבים שישראל נמצאת המקום הראשון בעולם מבחינת חומרתה של הבעיה, גם זה איננו נכון. לקראת סוף שנות ה- 70 נכנס הדור של בעלי המכוניות, מימן ומודע יותר לטכנולוגיה המודרנית ו"מבוגר" יותר מבחינת הגישה למכונית. דור זה והדורות הבאים מסגלים להם במרוצת השנים גישה משלהם לנהיגה, גם אצל נשים וגם אצל גברים חל שיפור בנהיגה והם רואים בפעולה זו כדרך לבטא את עצמם מבחינה "יצירתית".
מה זאת היצירתיות הזו? זה השימוש במכונית לפריקת רגשות מודחקים, בדרך של מהירות מופרזת, כעס ותוקפנות, בדרך של עקיפה מסוכנת ועוד.
מכונית רבת עוצמה הינה כיום נשק מסוכן, אשר איבד ממטרתו ככלי תחבורה.
אז איכן אנו טועים? מה גורם לנו לספור את מיתנו שוכבים על כבישי הארץ? האם הגיוני שבצידי הדרך במקום רקפות ישנם גלעדים למי שהיה ואיננו? ומי הם הרוצחים שהורגים בנו ואולי זה טמון בכול אחד מאיתנו?  מחקר זה נועד לתרום להבהרת הקשר בין אפיוני אישיות ונטיות שונות לבין מעורבות בתאונות ובעבירות תנועה, בקרב נהגים.   מאז קום המדינה נפגעו בישראל יותר 700,000 איש ונהרגו כמעט 20,000 איש.
תשלובת של גורמים סביבתיים, גורמי רכב, דרך ואנוש, מביאים לתוצאות המחרידות של הקטל בכבישים.
את הנושא של המועדות לתאונות העלו כבר בשנת 1919, כשאז התייחסו לגורמים מצביים, אישיותיים יחד. במרוצת השנים התחילו לשים יותר דגש על הפן האנושי, כאשר לא שוכחים גם את יתר הגורמים.
אחת הטענות שנשמעות בין החוקרים הינה, שמועדות זו מתייחסת לתכונות הקבועות באדם, כאשר מתעלמים מהעובדה שאדם עם הזמן משנה את דרכיו ומשתנה.
 אומרים שתכונות מסוימות לא משתנות אצל הבן אדם, אך האפיונים עליהם מדובר בהקשר של תאונות, אינם קיימים אצל אנשים בקביעות לאורך השנים. חשיבותם של אירועי החיים חולפים והלחץ הסובייקטיבי הנלווה אליהם שהודגש ע"י נהיגה מופרעת, נעלם אף הוא. אדם מתבגר ומשנה את תפישת עולמו ובאיזה שלב מחליט גם לקחת אחריות עליהם, הוא יכול להיות אדם עליז, חברותי, אימפולסיבי ורגזן, אך ככל שהוא מתבגר יחד עם גילו הכרונולוגי, משהו אמור להשתנות בתפיסה. זה הכול נכון!  הבעיה הינה כאשר נוגעים בנושא הנהיגה, כאן לפי מחקרים נראה שהאדם אף פעם לא מתבגר, הוא תמיד נשאר אותו ילד בן 18 שקיבל אוטו מתנה ורוצה לעשות חרקות בשביל להרשים.
הקשר בין האפיונים האישיותיים לבין המעורבות בתאונות ועבירות תנועה ושכיחות העבירות שאדם מבצע, יוצרים קשר חיובי מובהק לתוקפנות, ללקיחת סיכונים ונטיות אנטי- סוציאליות.
היכולת לזהות את המשתנים בנהג המועד לתאונות תאפשר התמודדות יעילה יותר עם התופעה ההופכת מכת מדינה, ומטרת עבודה זו היא להתמקד בהשפעות המשתנים האישיותיים, הרגשיים והחיצוניים והאינטראקציה ביניהם, על נטילת סיכון בנהיגה,     אחרי שאלו התבררו נוכל למצוא להם פיתרון ועד אז-