פורנוגרפיה כסוגה פורנוגרפיה כסוגיה - סיכומי שיעור מצוינים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 11692

תקציר העבודה

סיכומי שיעור 9/3/06
פורנוגרפיה כסוגה, פורנוגרפיה כסוגיה שיעור
1 נדבר על פורנוגרפיה משני הכיוונים: המחצית הראשונה של הקורס- פורנוגרפיה כקטגוריה של ייצוגים (ז'אנר) שצמחה ברגע היסטורי מסוים בתרבות המערב, קרי במאה ה-18 עם שורשים במאה ה-17. נדבר על התפתחות הז'אנר הזה, בעיקר על הז'אנר של פורנוגרפיה מצולמת וקולנועית. למעשה המחצית הראשונה של הקורס תוקדש להיסטוריזציה והאפיון הז'אנרי של הפורנוגרפיה. המחצית השנייה של הקורס תתמקד בפורנוגרפיה כסוגיה חברתית, אתית, פוליטית משום שאולי יותר מכל קטגוריה אחרת של ייצוגים, הפורנוגרפיה היתה תמיד מושא למחלוקות חברתיות. סוגי המחלוקות והדאגות שהז'אנר הזה גורר אחריו היו שונים ברגעים שונים לאורך ההיסטוריה של הפורנוגרפיה, ומה שיעניין אותנו בעיקר הוא הביקורת הפמיניסטית על פורנוגרפיה שהתחילה להתפתח לקראת שנות ה-70 והמחלוקות בתוך הפמיניזם עצמו לגבי הפורנוגרפיה.
הוצעו הגדרות בכיתה למה זו פורנוגרפיה.
מה זו פורנוגרפיה?
איך מגדירים פורנוגרפיה?
הצענו הגדרות למה זה פורנוגרפיה וניסנו לחלץ את הקריטריונים המובלעים שאנו משתמשים בהם לשיפוט של מה זה בעיננו פורנוגרפיה. לא היה קונצנזוס בכיתה. עלו הרבה סוגים של הגדרות. גם הדבר הזה הוא טעון עיון. לא נמצא מצב דומה ביחס לז'אנרים ייצוגיים אחרים. המצב הזה של אי ההסכמה של הגדרות הוא חמור במיוחד בקשר לפורנוגרפיה ולא באופן מקרי. הטענה שלנו היא שעצם המחלוקת הזו מגדירה את הפורנוגרפיה כקטגוריה של ייצוגים. מראשיתה הפורנוגרפיה היתה קטגוריה שנתונה למחלוקת לגבי עצם הגדרתה, עצם מתיחת הגבול בין מהו פורנוגרפיה ללא פורנוגרפיה. הגדרה ראשונית שכן הסכמנו עליה: הקטגוריה פורנוגרפיה מתייחסת לייצוגים מיניים. כאן נשאלת השאלה מה זה מיני, איפה תוחמים את המיני? עפ"י פוקו זו שאלה אקוטית שכן המיני הוא לא קטגוריה טבעית אלא מכוננת. ואם זה ייצוג מיני, האם זה בהכרח אנושי?
הגדרות כיתתיות:
ייצוג מיני שתכליתו הבלעדית היא גירוי מיני של הצופים- עפ"י הגדרה זו שניתנה בכיתה, הנטייה היא להגדיר פורנוגרפיה כייצוגים שאין להם מטרה וערך אחר: אמנותי, מדעי, היסטורי. ברגע שאנו כן יכולים לאתר ערך מוסף בייצוג הספציפי, לא נגדירו כפורנוגרפיה.
פורנוגרפיה בד"כ מוגדרת כמשהו נטול כל ערך או תכלית אחרת. מבחינת שיפוט אסתטי זו קטגוריה שמיוחסת לה נחיתות. ייצוג מיני מפורש/לא מרומז- מדובר בייצוג מפורש, גרפי, ייצוג שבו המינית היא לא מרומזת אלא מפורשת. גם כאן אפשר לעשות פרובלמטיזציה של מה זה אומר מפורש ומה זה אומר מרומז. לפני 50 שנה חשיפת חזה של האישה היה ייצוג מפורש שנחשב פורנוגרפי. היום אנו זקוקים למידה גדולה יותר של מפורשות כדי להציג ייצוג כפורנוגרפי. כלומר, גם היצוג הזה הוא תלוי תרבות ומשתנה היסטורית.
 חשיפה של אינטימיות- חשיפה של משהו שאמור להיות פרטי או במילים אחרות חצייה של איזשהו גבול ייצוגי והראיה של משהו שלא אמור להיראות. הנקודה הזאת היא מאוד מהותית שכן פורנוגרפיה מראשיתה, כפי שלמדנו מהטקסטים, נתפשה כמשהו שמשיג גבול, חוצה גבול של מה ראוי להיראות בספירה הציבורית. גם הגבול הזה הוא גבול שמשתנה תרבותית והיסטורית, אבל מאז הולדתה של הקטגוריה של הפורנוגרפיה המיקום של קו הגבול אולי השתנה אך ההרגשה שפורנוגרפיה היא משהו שחוצה את הגבול הזה נשארה. באנגלית המונח obscene, משמעו משהו שאמור להיות מחוץ לסצינה off scene. הפורנוגרפיה כתעשייה, כסחורה- –