העבודה היא על ההתמודדות בפתרון בעיות מילוליות ומשימות חקר במתמטיקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3460
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

האוניברסיטה הפתוחה קורס: שילוב טכנולוגיות מידע בתחומי דעת שונים.14017
.
מבוא:-
1 .1 – התמודדות עם פתרון בעיות מילוליות ומשימות חקר במתמטיקה .
1 .2- בחרתי בשימוש ברשת האינטרנט כמאגר למידע וללמידה של משימות חקר ובעיות מילוליות. על ידי ההתנסות בכל מיני לומדות דרך האינטרנט. לפי טענתו שלReeves (1994) ,על 14 הממדים הפדגוגיים של הוראה מבוססת מחשבים. כאשר כל מימד מבוסס על תיאוריות למידה או מושגי למידה. שאפשר להשתמש בהן כקריטריונים להערכת צורות שונות של הוראה מבוססת מחשבים (תרשים
1 ). נוסף על כך סולו (1995)שואל? מה תורמת החשיבה האנושית בפתרון הבעיות או משימות החקר, לטענתו החשיבה מוגדרת "כתהליך לעיצוב ייצוג מנטאלי חדש באמצעות העברת מידע. תהליך זה מתבצע על ידי פעילות גומלין מורכבת בין התכונות המנטאליות הבאות:- שיפוט, הפשטה,הסקה, דמיון, ופתרון בעיות" (Solso,1995).
לפי שלושת הטיעונים הבאים של מאייר(Mayer, 1983) לגבי החשיבה:- א- חשיבה היא קוגניטיבית- כלומר מתבצעת "בתוך המוח", אך ניתן להסיקה מתוך התנהגות.ב- בתהליך החשיבה מתבצעת מניפולציה על ידע.  ג- חשיבה מכוונת להתנהגות ש"תפתור" בעיה ו"תפיק" התנהגות זו. הבחנה רווחת מציעה להבחין בין צורת חשיבה הנובעת מצידו השמאלי של המוח לצורת חשיבה הנובעת מצידו הימני. בשנות השישים של המאה ה-20 הציע חוקר המוח רוג'ר ספרי שכל אחד מצידי המוח עוסק בפעילות שונה . מקובלת טענתו כי צידו השמאלי של המוח עוסק בפריטים בעוד צדו הימני עוסק בתמונה הכוללת.
מכאן ישנה דיכוטומיה המבחינה בין שתי צורות חשיבה, ההבחנה בין חשיבה "שמאלית" לחשיבה "ימנית" עשויה לשפוך אור על ההשפעה שיש לסביבת האינטרנט על החשיבה האנושית. יורם עשת (Eshet- Alkalai,2004)  הצביעו על המיומנויות הנדרשות מלומד בסביבה דיגיטאלית, אחד מהן צורת חשיבה מסתעפת (branching thinking). הטענה שלו כי דרכי הוראה מסורתיות נסמכות על חשיבה ליניארית "שמאלית", לעומת כך מבנה העולם הדיגיטאלי ובמיוחד של האינטרנט דורש חשיבה לא ליניארית "ימנית". 
1 .3- תחום הדעת שבחרתי בו:- הוראת המתמטיקה, התמודדות עם בעיות מילוליות ומשימות חקר. אם נתמוך ברעיון של פורמליזציה פרוגרסיבית להשתמש במתמטיקה בתוך קונטקסט. השימוש במלים שלהם או בדיאגראמות או לתאר מצב מתמטי ולארגן את הידע כדי לתאר סיטואציות כך הלומד מארגן לא הסברים לבעיות מתמטיות Bransford et al,1999). ).
1 .4 – סקר שבדק את העידוד להתמדה בפתרון בעיות במתמטיקה בביה"ס היסודי, נערך על ידי –