עבודה בחינוך -דמוי עצמי אצל ילדים ומתבגרים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6484
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 2
פרק א':  תיאוריות וגישות בדימוי עצמי Self image)) 3
א.1   התיאוריה הפנומולוגית ע"פ רוג'רס. 3
א'2.   דימוי עצמי ודימוי אידיאלי ע"פ רוג'רס. 4
א'3.    תאורית  המנעים  של מאסלו 4
א'4.   תאורית ראי עצמי של  קולי 4
א'5.   תאורית competent self של  וייט. 4
פרק ב:  דימוי עצמי בבית ספר- מחקרים וממצאים. 5
ב'1.  ביטוי של דימוי עצמי בבית הספר. 6
ב'2.   אישיותם של מתבגרים  ואפיונים של דימוי עצמי 7
ב'3.    הקשר בין דימוי עצמי והתפתחות האישיות של המתבגר. 8
ב' 4 .  פתרונות לקידום דימוי עצמי 9
פרק ג:   דימוי עצמי ומנגנוני הגנה. 11
ג'1.   מנגנוני ההגנה. 12
פרק ד: דימוי עצמי בהקשר לדימוי גוף. 12
ד'1.   דימוי גוף. 12
ד'2.  האנורקסיה Anorexia)) 13
סיכום. 13
ביבליוגרפיה. 15
נספחים. 16
1 .   מדרג המניעים של מאסלו 16
2 .   שאלון דימוי עצמי 16
3 . תמונות ,גדולי הצירים בעבר. 17
מבוא  בכיתה ב' הוטלה עלי אחריות לעזור למורה לתלות  קישוטים שונים על לוח המודעות ,כי הייתי אחת   הבנות הגבוהות  בכיתה , זה גרם לי להרגיש טוב,  ותרם לביטחוני העצמי .
בבית הספר היסודי  שאלתי שאלה והמורה אמרה: " אם היית מקשיבה  היית  יודעת" לעיתים נדירות שאלתי שאלה  אחרי זה.
אלו  הם דוגמאות לזיכרונות ילדות שהשפיעו על הדימוי העצמי שלי בתור ילדה וגרמו לי היום כאדם בוגר להבין את ההשפעה והחשיבות  שיש לדימוי העצמי על הילד.
החוויות שאנו חווים כילדים, הצורה שהאחרים מתייחסים אלינו ממלאים תפקיד חשוב בעיצוב הערכה העצמית שלנו, ובהצלחת הפרט בחיים. הדימוי העצמי הוא אחד מגורמי ההנעה(מוטיבציה).
הפסיכולוגיה ההתפתחותית בימנו  מעמידה במקום מרכזי אתה הדימוי העצמי, זה תחום המשמש מפגש בין הילד ובין החברה מסביב והוא משקף את המאמצים של הילד למצוא משמעות אישית לדברים המתרחשים סביבו.
דימוי עצמי נמוך,דימוי עצמי גבוה אלה ביטויים שאנו שומעים לא אחת .
בניסיון להבין למה מישהו מתנהג כך או אחרת אנחנו נוהגים לומר:"יש לו דימוי עצמי נמוך, בגלל זה הוא כל כך מסוגר ובישן" או להפך אומרים:" יש לה דימוי עצמי גבוה, היא בטח תצליח בתחומים שאין  לה מושג בהם" מה גורם  לפרט להתנהג בצורה מסוימת ? אחד יהיה עם ביטחון עצמי, פתוח לחברה והאחר יהיה חסר ביטחון ומופנם, כיצד הופכים אנו למה שאנו? האם הדימוי העצמי   הוא מולד, כלומר גנטי או אולי הוא תוצאה של חינוך והאם  הוא ניתן  לעיצוב או לשינוי?
וכיצד מתבטאת תרומתם של ההורים והמחנכים לדימוי העצמי של הילד?