עבודה יעונית

מקצוע
מילות מפתח
ציון 90
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מבוא
הטענה היא שאלימות של גברים כנגד נשים משלבת התעללות נפשית, מינית, כלכלית ופיזית. כל מקרה של התעללות גופנית משולב באלימות נפשית, איומים ומוניפולציות. אלימות מהווה דרך חיים ומהווה ביטוי של שליטה מתמשכת כוללת לא רק הכאה פיזית אלא כניעות, ניצול, איומים, דרישות לא סבירות, התפרצות קנאה ובידוד חברתי (אלדר-אבידן, 1999).
אלימות היא מציאות חברתית, היא חלק מהמרקם החברתי בכל עולם, ולרוב היא מופעלת על ידי החזק אל החלש וחסר משאבים. אולם אלימות כלפי בת זוג היא מצב מורכב יותר, אמביוולנטי. ביחסים בין הנשים וגברים נמצא סתירה- יחסים של מתח וקונפליקט, ריחות ועוינות, ומצד שני משיכה, אהבה וחיבה (גל, 2003).
אפשר לראות ביחםי גברים- נשים יחסים של רוב מיעוט. אף על פי שהנשים מהוות יותר ממחצית מהאוכלוסיה בעולם, הן הפנימו בתהליכי החיברות תכונות של מיעוט. היחס בין גברים ונשים הוא דו- ערכי. העולם מנוהל על ידי הגברים עבור הגברים והנשים נחשבות למיעוט חלש ושולי המקבל הכרה מצד אחד והכחשה של קיומו מצד השני, אך הכוח הגברי נאלץ להכיר בתרומתן בכל תחומי החיים.גבר אלים אשר חש מאויים על ידי אישתו, שואב עוצמה מהשפלתה והכאתה, ומעניק לעצמו שליטה, הערכה עצמית והמשך צידוק לכיומו כגבר. הוא חש שהוא שולט בה, וגם בכוחותיה (הפריון וההמשכיות) ה"מאיימים" עליו (גל, 2003).
הספרות העוסקת בנשים מוכות מתארת את ההשלכות של החיים בצל האלימות על מצבן הרגשי והאישי של הנשים המוכות. אלדר- אבידן ( 1999), מציינת שהאלימות משפיעה על הנשים בכל תחומי חייהן. נמצאו השפעות פיזיולוגיות , קוגניטיביות, רגשיות ותפקודיות. נשים סבלו מתופעות של חזרה על החוויה הטראומתית וזיכרונות חוזרים , סיוטים, בלבול וקשיי ריכוז.תגובותיהן הרגשיות כללו הכחשה, מינימיזציה במשמעות האלימות, הדחקה ותחושה של אובדן כוחות, פסיביות, פסימיות , עצב , אומללות , תחושה של חוסר תקווה וחוסר אמון ביכולתן להשפיע על האירועים כמו כן נשים רבות סובלות מהפרעות שינה, אכילה , קשיי נשימה , עצבנות, נטייה לחלות יותר,  כאבי ראש , עייפות , בעיות עיכול ועוד.
עבודה זו תציג מקרה שלאלימות במשפחה, תסקור בהסתמכות על ספרות המחקרית את תופעת האלימות נגד נשים ומאפייניה. במטרה להגדיר את התופעה וסוגי האלימות, לנסות לבדוק את הקפי האלימות נגד נשים בעולם בכלל ובישראל בפרט.כמו כן עבודה תנתח את המקרה האלימות מסויים לפי שתי תאוריות: תאוריה אינסטרומנטלית ותאוריה הרפרזנטציה החברתית.
תוכן עיניינים:
מבוא –.
עמוד 3
פרק 1: 7 שנות מאסר לגבר שהתעולל באישה וילדיו –…  עמוד
4         פרק 2: תופעת האלימות כלפי נשים -.  עמוד 5-8
2 .1:
מאפייני הבעיה                                                                                                                             
2 .2:
סוגי האלימות
2 .3: גורמים לאלימות במשגרת המשפחה
2 .4: הקפי הבעיה
2 .5: אונס נשים נשואות            פרק 3: ניתוח מקרה האלימות לפי גישה התנהגותית –…  עמוד 9
 פרק 4: ניתוח מקרה האלימות לפי גישה פמיניסטית –  עמוד 10  סיכום        ביבליוגרפיה