יהדות מול אסלאם: כיצד בא לידי ביטוי הפולמוס היהודי – איסלמי בתקופת ימי הביניים?

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8229
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בנושא :
יהדות מול אסלאם – כיצד בא לידי ביטוי הפולמוס היהודי – אסלמי בתקופת ימי הביניים ?
* במהלך העבודה מופיעים מקורות ראשוניים נוספים במסגרת הערות השוליים שלא נכללו  במסגרת הביבליוגרפיה בסוף העבודה תוכן עניינים
הקדמה
1 פרק 1 – סקירה ספרותית
2
1 .1 מהו פולמוס ?
2

1 .2 הדת היהודית
2
1 .2.1 היהדות : היבטים דתיים
2
1 .2.2 היחס לנוכרים ביהדות
4
1 .3 הדת האיסלמית 5

1 .3.1 האסלאם : היבטים דתיים 5

1 .3.2 היחס לזרים באסלאם 7

1 .4 היהדות והאסלאם בימי הביניים
1 3
פרק 2 – הפולמוס היהודי מוסלמי בתקופת ימי הביניים
1 6

2 .1 הפולמוס היהודי – מוסלמי
1 6

2 .2 הפולמוס הדתי של האסלאם כלפי היהדות
1 7

2 .2.1 אבו נצר מוטהר בן טאהר אלמקדסי
1 9

2 .2.2 אבן חזם
2 0
2 .2.3 אלסמואל טלמגרבי
2 1

2 .2.4 טענות עיקריות העולות בכתבי הפולמוס המוסלמים
2 1

2 .3 תשובות היהדות להשגות אסלם
2 3
פרק 3 – סיכום ומסקנות
2 7
ביבליוגרפיה
3 0 הקדמה "מעולם לא עמדה על ישראל אומה צוררת יותר [כמו האסלאם] …" הכיבוש האיסלמי במזרח התיכון איחד את האזור מבחינה מדינית ותרבותית וכלל מספר רב של עמים, דתות, מנהגים ואורחות חיים. האיסלם שלט על עולם מגוון מבחינה תרבותית. תחת צלו חיו עמים שונים מבחינה אתנית, דתית ולאומית, כגון יהודים, נוצרים, כיתות פגאניות ועוד. עמים אלו המשיכו להתקיים תחת השלטון האיסלמי. לכן, האסלאם נפתח כלפיהם וכלפי תרבותם.
בתקופת שלטונם, המוסלמים שתפו את בני העמים האחרים בפעולות המסחר, במלאכה ובחיי היום יום. פולמוסים מאפיינים חברה המורכבת ממגוון רב של קבוצות, כמו זו הנמצאת תחת השלטון האסלאמי בתקופת ימי הביניים. בעידן דתי, כפי שתקופת ימי הביניים מאופיינת, פולמוסים מתמקדים בנושא הדת. ספרות הפולמוס הנה אחד מההיבטים של מחלוקת מסוימת, ומתבטאת באמצעות הספרות והשירה. הפולמוס מתבטא בספרות הן באופן ישיר והן באופן עקיף. בעבודה זו, אנו ננסה לדון בסייג אחד מני רבים מתחום התרבות היהודית תחת השלטון האיסלמי בתקופת ימי הביניים – הדיון הפילוסופי אשר עשוי להתבטא בין היהדות לאסלם. עולה הקושיה האם קיים פולמוס בין האסלאם והיהדות בתקופת ימי הביניים? במידה וכן, כיצד הוא בא לידי ביטוי? מדובר בסוגייה מאוד מעניינת, כפי שהדבר עולה מדיוננו. אנו משערים, כי התרחש פולמוס דתי בין היהדות לאסלאם, פולמוס אשר בא לידי ביטוי בספרות של אותה התקופה. אנו ננסה לבדוק את שאלתנו ולבחון את השערתנו זו באמצעות סקירת מקורות ספרותיים מתאימים.
בפרק הראשון, אנו ננסה להגדיר מהו פולמוס ולהציג את היהדות והאסלאם בתקופת ימי הביניים – החל מהתפתחותה של כל דת וכלה במעמדה לאור התקופה וגישתה כלפי דתות אחרות בכלל. בהמשך, אנו ננסה להציג מחלוקות דתיות שונות בין יהודים ומוסלמים כפי שבאו לידי ביטוי בכתובים וכן, ננסה לבחון את מאפייניו של הפולמוס. לבסוף, אנו ננסה להציג דיון בנוגע לפולמוס היהודי – מוסלמי בתקופת ימי הביניים.