המדיה אימפריאליזם בעידן והטלוויזיה הרב-ערוצית, הרדיו הדיגיטאלי והאינטרנט (ציון 92)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2455
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

שאלה מספר 2 (1887 מילה) לפני שניגשים לבדוק את תופעת המדיה אימפריאליזם, צריך להבין את התהליכים שהביאו להתפתחות התופעה. אנו נמצאים בעידן של "כפר גלובלי". "את הגלובאליזציה מגדיר גידנס (מתוך רם, 1999, עמ'
2 9) […] כאינטנסיפיקציה של יחסים חברתיים כלל עולמיים, תוך כריכה ביחד של מקומות מרוחקים, באופן כזה שהתרחשויות מקומיות מעוצבות על-ידי אירועים המתרחשים במרחק קילומטרים רבים, ולהפך'".
זהו עידן שבו אנו ישובים על הספה בסלון, עם הרגליים שנעולות בנעלי נייקי, ומורמות על שולחן האיקאה, אוכלים מקדונלד'ס וצופים בוויבלדון בטלוויזיה. אמצעי המדיה החדשים – הטלוויזיה הרב-ערוצית, האינטרנט והתקשורת הדיגיטלית בכלל, פתחו בפנינו עולם חדש, עולם שנתון להשפעות תרבותיות מעבר לתחום הגיאוגרפי בו אנו גרים. בעידן של מדיה גלובליים, הזהות של האדם מתעצבת לא רק לפי הלאום בו הוא גדל, אלא גם לפי המסרים התקשורתיים שהוא ספג, מסרים שחוצים זמן מוגדר וגבולות גיאוגרפיים.
נדמה כי התרבות הדומיננטית, זו שמשתלטת לנו על החיים, היא המערבית. אם זה בסרטי הוליווד, במחשבים של דל, בשפתון של אסתי לאודר או בפרק החדש של "אבודים". זוהי בעצם הטענה של תומכי המדיה אימפריאליזם. זוהי התגלגלות עכשווית לתפיסה שרווחה ב"תקופת ההתפשטות האימפריאלית האמריקאית מערבה. לפיו, גורלם של האינדיאנים נחרץ מראש כמי ששייכים לעולם שעליו ללכת לאבדון בשם מצעד הזמן והקדמה ההכרחית" (שוחט, 2001, עמ' 271).כך, כיום, המדיה המערביים משתלטים על כל אספקט בחיים שלנו, בשם הקידמה. וכמו שהבריטים יצרו תלות של ההודים בבריטניה, כך גם התקשורת המשודרת הגלובלית יוצרת תלות של שאר העולם בה. ברצוני להראות כי על אף שתפיסה זו לא מוטעית, היא גם לא נכונה במאת האחוזים. בעוד שאמצעי התקשורת המודרניים מאפשרים לערכים המערביים, ובהכרח, קפיטליסטיים, להגיע לחלקים הנידחים של העולם בלחיצת כפתור, כך גם אספקטים תרבותיים, שלאו דווקא קשורים למערב, פתוחים לכל. כמו שאנו צופים בסרט הוליוודי שובר קופות, כך אנו יכולים לצפות גם בסרט בוליוודי, או סרט אנימציה יפני. כמו שיש מקדולנד'ס בכל פינה, כך תל-אביב גם מלאה בדוכני סושי. כמו שאנו מאזינים לרוק קלאסי ברדיו, אנו גם חשופים למוסיקה לטינית. בעוד השפעת המערב היא די דומיננטית על המדיה הגלובליים, אין זה אומר כי לא קיימות השפעות אחרות. זהו תהליך דו-סטרי, ואמצעי התקשורת החדשים, הם אלו המאפשרים זאת. דוגמא אחת מני רבות להשפעה הדו-סטרית הזו היא בריטני ספירס. מצד אחד, היא מסמלת את כל ערכי תרבות הפופ האמריקאית, ומצד שני, היא עונדת על ידה חוט אדום, ולומדת קבלה.