משא ומתן, סוגים שונים לו, מהם משא ומתן בלתי צליח

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3171
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תוכן עניינים
נושא                                                                                                עמודים               מבוא
2 -3
מי הנושא? ומי הנותן?
4 -5
משא ומתן בלתי צליח                                                               6-7
האיחוד האירופי, כנותן-..                                                     8-9
קדם משא ומתן תורכי והאיחוד האירופי                                 10-11                                        הגם ישראל מדינה מזרח תיכונית, או מה?                                12-13
סיכום                                                                                          14-15
ביביולוגרפיה
1 6
מבוא
בסמינריון זה נעסוק, ככל היותר, במשמעות ניהול משא ומתן, ביתרונותיהן ובחסרונותיהן של שיטות ניהול אלו או אחרות, כאשר מוסכם לכל, כי ישנם קריטריונים בסיסיים שאל לנו להתעלם מהן, בבואנו לעמוד על המשא ומתן במשמעותו, הן הנרחבת והן המצומצמת.
בין כה לכה, קוטרגו סוגי המשא ומתן, לשני סוגים, הראשון שבהם, משא ומתן רך והשני משא ומתן נוקשה, על אף, שלשניהם כנ"ל ישנן עמדות בסיסיות שאי אפשר להתעלם מהן, אשר יכולות להשפיע במידה רבה על תוצאות המו"מ.
הפרדת הבעיה שמגוללת את המשא ומתן, והתמקדות באינטרסים יכולה לחסוך רבות, ואף להביא לפתרון רווחי הדדי אידיאלי, אליו יכולים הצדדים להגיע.  שכן ישנן השפעות רבות, ואף, חיצוניות, לניהול משא ומתן אובייקטיבי, לכאורה. כך לדוגמא, רגשותיהם של הצדדים יכולות להשפיע במידה רבה, על התוצאה המתבקשת מניהול זה או אחר.
זאת ועוד, נעמוד על הכוח הגלום בצדדים, חוזקתם ועוצמתם, מכלל הבחינות, כאשר לכל ניהול מו"מ יש את הגורמים המשפיעים במידה יותר על תוצאותיו, כך למעשה, צץ ההבדל התרבותי, החברתי, והכלכלי, בין צדדיו של המו"מ.
השאלה שנסוב סביבה, תבחן את עמדותיהן של המדינות בעולם, בנוגע לניהול מו"מ, לכל מטרה שהיא, בין היתר, נעמוד על כוח ההצטרפות לשוק האירופאי המשותף, ומידת ההישגים שהושגו על ידי כורתיהם של הסכמים אלו, וזאת מנקודת מבט רחבה, המתמקדת בנסיבות האופפות את הכריתה, ולאו דווקא, ההיסטוריה עתיקת הימים, עמד על הבדל זה, בין סוגי מנהלי המו"מ, ויקטורא בספרו :" Negotiations between husband and wife, landlord and tenant, and many other individuals take place directly. These negotiators speak for themselves and are free to make offers and reach agreements as they see fit. In international realations, however, rarely is the case that the principals are free to work directly with each other". .
נטול את תורכיה כדוגמה מובהקת, למשא ומתן המתקיים בעובר לכתיבת סמינריון זה, וזאת בכל הקשור להצטרפותה לשוק האירופאי המשותף.
דין ניהול מו"מ בין מדינות לשכלול הסכם שלום אינו כדין ניהול מו"מ להצטרפות לאיחוד האירופי, שכן גם זה האחרון בנוי ומבוסס בעיקרו על צדדים בעלי כוח על, כגון, מדינות או מעצמות, אלא מה, שהדיון המובנה יהא שונה מבחינת הכללים החלים על אותו מו"מ, כללים אשר יש בהם להפוך יוצרות ולהביא לידי תוצאות שונות בצירי שמנים שונים, והדברים יובהרו בהמשך.
ומכוח הנ"ל נעמוד בפרק מיוחד על ההבדל העקרוני שנוגע להבדליו המהותיים של ניהול משא ומתן זה או אחר, תוך עמידה על הצטרפותה של תורכיה לאיחוד האירופי, וההבדל הלא רב בינה לבין הצטרפות ישראלית לאיחוד האירופי, כאשר זו האחרונה קיבלה יחס מועדף. כאשר, העמדות והאינטרסים ונקודות המוצא בשניהם הנן דומות, נראה כמה קלושים הסיכויים לניהול משא ומתן מוצלח, וזאת לאור החשיבות הרבה בקיומם של תנאים מינימאליים בניהולי משא ומתן, וכך, ענייננו ייגע במרביתו בשלב הקדם למו"מ ועד לניבוי תוצאותיו, ככל שהדבר נוגע לתורכיה.