האם השילוב הוא תהליך ליצירת שוויון בין ילדים בעלי צרכים מיוחדים לילדי החינוך הרגיל?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4030
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

מבוא
בשנים האחרונות רווחת הסוגיה בשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל, מתוך הנחה שכל תלמיד במערכת החינוך הוא אדם, וככזה זכאי למיצוי היכולת פוטנציאלית שלו.
לטווח קצר, שיפור וייעול המענה לצרכי התלמידים, הוריהם והצוות המקצועי.
לטווח הארוך, שילוב כשותפות שייכות מלאה לקהילת הלומדים, שינוי תפיסה ומושגים על התלמידים ודרך חינוכית תחילה במעגל המקצועי ודרכי אל הצבור הרחב.
כאשר חוק חינוך מיוחד לשנת 1988 קבע כי וועדת השמה חייבת לתת עדיפות לשילובו של ילד עם צרכים מיוחדים במסגרת רגילה, זכות זו, ללמוד במסגרת נורמטיבית, היא חלק מזכותו של אדם עם מוגבלות לחיות בקהילה ולהשתתף בפעילות הנערכות בה באופן פעיל ושוויוני.
תלמידים בעלי צרכים מיוחדים משתייכים לקבוצת הילדים בני גילם ומאידך לקבוצת הייחודיים, הם זקוקים למקום ולתנאים בהם יוכלו לפתח את הזהות הייחודים שלהם כשהם משולבים בתוך הברת בני גילם.
כאשר מדובר על הכלה (inclusion) או שילוב, מדובר במיזוג שתי מערכות, הרגילה והמיוחדת, למערכת חינוך מקיפה וגמישה בה יספקו שרותי החינוך והשירותים הנלווים, המטרה הבסיסית היא מלכתחילה להשאיר מישהו מחוץ לזרם המרכזי אם מבחינה חינוכית, פיזית או חברתית. מגמות עיקריות של תוכניות שילוב כוללות קידום סובלנות, קבלת השונה, שוויון, והבנה בין אישית. השאלה שמניחה את עצמה, האם כן תהליך זה של השילוב עונה על ההנחה בקבלת זכות ושוויון של הילד בעלי הצרכים המיוחדים. בעבודה זו התכוונתי לבחון את הנושא, האם כן עקרון השילוב מביא לשוויון?  וזה תוך כדי סקירה ספרותית בה מתייחסים לחוק חינוך מיוחד בישראל, וסוגיית שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים למסגרות החינוך הרגיל, המדגישה את הצורך לקרב את החינוך הרגיל לחינוך המיוחד, למען יצירת חברה שמסוגלת לקבל את השונה, ולהכליל אנשים עם מגבלות. מגדרים נושא השוויון שהוא אחד המטרות המרכזיות של תכנית השילוב, ומציגה עובדות מן השטח על ישום התכנית במערכות החינוך, ומצגים בגדול את הפער אשר יוצר יישום תכנית השילוב בשטח-…
תוכן עניינים. מבוא
1
סקירה ספרותית –..
2
חוק חינוך מיוחד 2
שילוב .2
פוסט- מודרניזם .4
שוויון אוי שוויון .4
הצגת מקרה -6
דיון בסוגיה -7
§      המלצות 9
סיכום ומסקנות –…11
ביבליוגרפיה …12