תיירות בארצות מתפתחות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3719
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

המאמר ידבר על התיירות בארצות מתפתחות, מבחינה תיירותית הנסיעות הארוכות בין ארצות מפותחות לארצות המתפתחות ממשיך לצבור תאוצה מדי שנה ויוצר אפשריות חדשות של קשר ישיר בין אוכלוסיות מרקעים שונים , אורח חיים שונה, ורמת הכנסה שונה, שלעיתים יכולה ליצור מפגעים חברתיים, סביבתיים ופוליטיים חמורים.
במאמר זה נבחן את השפעות התיירות ונדון בעד ונגד עידוד פיתוח תיירות בארצות מתפתחות בהיבטים חיוביים והשליליים תוך שילוב בין רקע תיאורטי לדוגמאות מהעולם.
תחילה יוצג רקע, מושגים והגדרות לארצות מתפתחות, לאחר מכן נשתמש בתיאוריות להמחשת הנושא, ולבסוף נתמקד בהשפעות החיוביות והשליליות שנוצרות מתיירות ונדון בעד ונגד עידוד התיירות בארצות אלו.
לבסוף נסכם את הנושא במספר שורות, יינתנו המלצות בכדי למתן השפעות שליליות והגדלת ההשפעות החיוביות.  המאמר מתבסס על ספרות ביבליוגרפית, מאמרים מקצועיים, אתרי אינטרנט, והחומר הנלמד בכיתה.
תיאוריות למדינות מתפתחות
1 . תיאוריות המודרניזציה: על פי דר' ביק, א (10/07/02) מודרניזציה היא תיאוריה שפותחה ע"י אנשי מדע המדינה כאמצעי להבנת השינוי שהם ציפו שיתרחש במדינות המתפתחות. הם רצו לבחון את התהליכים, ולהבין כיצד תצא מדינה ממצב של נחשלות, ותהפוך להיות מדינה משגשגת ומערבית. מודרניזציה היא תהליך שבו עוברת החברה ממצב של חברה מסורתית לחברה מתועשת ומודרנית. התיאוריה פעלה בתקופה שמייד לאחר מלחמת העולם השנייה. המערב היה רווי באופטימיות, וכולם היו שותפים לחוויה שהדמוקרטיה ניצחה את הפשיזם והיא תהיה התיאוריה השלטת. המעבר מתבטא בצמיחה כלכלית, צדק חברתי, דמוקרטיה, סדר ויציבות, אוטונומיה. http://www.yosh.ac.il/rafaeli/sci/7_4.htm
2 .
תיאורית התלות- ( 2005,Cooper, F., Et.al) בארצות מתפתחות באה לידי ביטוי ביכולת המדינה להשיג פיתוח כלכלי, על ידי התלות במגוון מדינות מפותחות, אם ישנה תלות גבוהה הפיתוח הכלכלי נמוך, והפוך. ישנו ניצול רב של מדינה מפותחת על ידי כך שאינה יכולה להתקיים ללא המשאבים של המדינה המפותחת, ניצול כוח עבודה ושמירת עושרן והצלחתן הכלכלית של המדינות המפותחות, ישנה שליטה מקסימלית של מדינות מפותחות במתפתחות בגורמים הכלכליים ומסחריים. ראה נספח 3.
לפי מאמר של  09/2004)) Katerina, A., Hans, P.L ישנה דוגמא לתלות: רפובליקת הבננות אשר פיתחה תלות בכלכלה האמריקאית, בנוסף איים קטנים באירופה אשר תלותיים באיחוד האירופאי, לבסוף האחריות לפיתוח ארצות אלו תלויה ומושפעת ממעצמות אלו.
בנוסף המאמר הזה ניסה לחבר שני אספקטים של תיירות גלובלית:
א. התלות הגדלה של פיתוח ארצות מתפתחות ארוך יותר מפיתוח ארצות מפותחות.
ב. הצורך להגדיל את המשאבים בארצות המתפתחות ולגרום להכנסות זרות על מנת שתהיה פחות תלות בארצות מפותחות בכל הקשור לכלכלה.
כשמדברים על תלות, המתבטאת בכל נושא כגון: כלכלה, תשתיות וכדומה. על פי ארגון הסחר העולמי (WTO) מדינות מתפתחות רבות טענו שמכיוון שהיו נתונות זמן רב לשלטון קולוניאלי, התעכבה התפתחותן הכלכלית והן יצרו תלות במדינות המפותחות. לטענתן, אם לא יוכלו להגן על מגזרים כלכליים מסוימים מפני תחרות חיצונית, תונצח התלות שלהן במדינות המפותחות ששלטו עליהן בעבר. לטענות אלה הצטרפו הטוענים כי תהליך הגלובליזציה – שזרימה חופשית של סחורות, הון, שירותים ובני אדם היא מאפיין מרכזי שלו – הוא בעצם תהליך של אימפריאליזם כלכלי שמדינות המערב מנהיגות. הבעיה נובעת מכך שמדינות המערב מציבות דרישות נוקשות לאישור שיווק מוצרים, כגון ייצורם באופן שממזער את הנזק לסביבה או שימוש במקורות דלק חלופיים; דרישות אלו מקשות מאוד על מדינות מתפתחות את שיווק תוצרתן למדינות מפותחות.
http://www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/gatsqa_e.htm
3 . תיאורית צפון- דרום :
ניתן לומר כי המדינות המוגדרות צפון- דרום, יחסי הגומלין של מדינות הצפון בעלות הון וכוח רב, ומדינות הדרום העני מאופיינות כנחשלות ובעלות תלות, ומיקומם הגיאוגרפי אינו נלקח בחשבון 2003) ,(Mowforth, M., Munt, I. , בנוסף ישנו ניצול חוזר של הצפון החזק אל מול הדרום, הנובע מכל פיתוח כלכלי וטכנולוגי אשר תומך ברווחיות. ( 1998,Cooper, F., Et.al) מאפייני תעשיית התיירות בארצות מתפתחות על פי Page, J,. et al (2001) התיירות מהווה פעילות כלכלית עיקרית למגוון מאוד רחב של מדינות מתפתחות. הדבר הוביל מדינות רבות לניצול משאבים טבעיים כגון: חופים, מפלים וכדומה, על מנת להכניס מטבע זר שיפתח את הכלכלה.
ישנם מדינות בעולם המתפתח אשר זוכות למגוון מאוד רחב של תיירים מכל קצוות העולם, למרות שבעיקרון רוב התיירות מתרכזת בעולם המפותח.
התייר (Page, j., et al ,2001) אשר מגיע למדינות מתפתחות על מנת לחוות תרבויות שונות ומגוונות, סביבה ייחודית ובתולית, ואקזוטיות מושלמת אשר עונה לכל הציפיות. בנוסף (Hall, G.M 1994) המדינות המתפתחות ממוקמות באזור דרום אסיה, דרום האוקיינוס השקט, דרום אמריקה וצפון אפריקה.
התיירות מציעה פוטנציאל רחב בפיתוח ארצות וצמיחה מהירה ביותר של כלכלה.
"תיירות היא מרכיב מהותי של התפתחות יותר סוציאלית כלכלית ורחבה של ארצות" (Jenkins,
1 991: 61) גטאות תיירות: William& Theobald (1998)  טוענים כי הם אזורים אליהם מגיעים תיירים, וכל הפעילות הכלכלית מתרחשת באותו אזור ללא אפשרות של המקומיים לשאת ברווחים כגון:
כפרי נופש שלתייר אין צורך לצאת ממנו מהסיבה שכל מה שיחפש ימצא, וכדומה. כל זאת מתבטא בפגיעה באוכלוסייה ובכלכלה המקומית.
Ashley, C., Boyd, C., Goodwin, H (03/2000) טוענים במאמר כי ארצות מתפתחות מתבססות בד"כ על מוצר אחד כגון: תיירות, תעשיה, חקלאות וכדומה.
ישנה תלות במוצר שיכולתו הכלכלית משתנה ועל ידי כך מתאפשרת פגיעה בכלכלה המקומית, יצירת אינפלציה אשר גורמת לירידה בכוח הקנייה לדוגמה: ברפובליקה של דרום אפריקה רוב התעסוקה מתבססת על חקלאות.
בעת יצירת מגע בין אורח/ מארח נוצר "אפקט החיקוי" הנקרא קוד התנהגות אשר המקומיים מושפעים מהתייר בסגנון לבוש, שתייה, עישון, באובדן הזהות והשפה על ידי שימוש בסלנג מערבי ודיבור בשפה אנגלית. לבסוף ישנו אפקט של חילוף תרבות. (Mathieson, and Hall,
1 992) ארכיטקטורה קולוניאלית לדוגמה: בלואנג פראבנג, שבלאוס, פזורים ברחובותיה מקדשים רבים מהמאות ה-16 עד ה-19, ביניהם פועלים שווקים רוחשים המוכרים מלאכות יד ומיני מאכלים שונים ומשונים. לצד בתי אחוזה של הקולוניה הצרפתית. אונסק"ו הכריזה על העיר ב-1995
כאתר מורשת עולמית. (נלקח מלונלי פלנט) בעד ונגד תיירות בארצות מתפתחות בפרק זה נדון על השפעות התיירות בתחומי חיים רבים כגון: בהיבט החברתי, כלכלי, ובנוסף הסביבתי בכדי לחשוף את ההשפעות החיוביות והשליליות של התיירות בארצות מתפתחות וניתן דוגמאות, בעד ונגד.
בעד/ יתרונות בהיבט הכלכלי  טוען במאמר כי הפיתוח הכלכלי של אפריקה נגרם ע"י פיתוח תיירות. (Gerosa, V 23-24/06/2003) בנוסף ענף התיירות אשר מתמודד עם שאר ענפי הכלכלה ותופסת נתח רחב, מרחיבה הזדמנויות, וישנו פוטנציאל לרחבת הכלכלה תוך פיתוח אסטרטגיות תיירות של ממשלות ועסקים.
על פי עדויות רואים כי הפיתוח משפר את רמת חיי התושבים, למרות שצריך לתקן את התוכניות וליצור אסטרטגיות לפיתוח נכון ראה נספח 4.
ישנה אסטרטגיה כי בעד גידול שבו משולב גידול כלכלי על ידי אי שיווין בין מעמדות התושבים.
בעד גידול עני בא לומר "כי לא ניתן לשתף את האוכלוסייה הענייה בפיתוח הכלכלי וברווחים"  (Kakwani and Pernia,
2 001) ניתן לומר כי הפיתוח התיירותי תורם מאוד לכלכלת ארצות מתפתחות על ידי כך שבאפריקה על כל חדר במלון ישנם 3.3
עובדים, בהשוואה לאירופה 0.5 עובדים לחדר, ובאסיה 1.7 עובדים לחדר.
ניתן לראות כי התיירות בארצות מתפתחות נתפסת כענף חזק בכלכלה ראה נספח 5
ישנם ענפי תעסוקה רבים אשר מתפתחים בעקבות הפיתוח התיירותי כגון:
תעשייה ומסחר, חקלאות, שלבסוף מפחיתים את אחוזי האבטלה ומביאים לפיתוח מיומנויות המקומיים.
נשים אשר יוצאות לעבוד בעקבות הצורך בידיים עובדות.
ישנו שיפור מתמיד בפיתוח תשתיות כגון: מים, ביוב, תחבורה וכדומה.
יזמים אשר מגיעים על מנת לפתח את הכלכלה ולהרוויח כספים, מה שנותן למדינה להכניס כסף זר אשר משפר את תזרים המזומנים והכנסות המדינה , גידול בתל"ג ומאזן תשלומים וחובות.
דוגמה :מאוריציוס אי ביוון היה אחד מהיחידים שיצא סוכר, אבל עכשיו נחשב יצואן של סחורה לא-מסורתי  כמו טקסטילים ושרותי תיירות, זה  מראה לנו  שתיירות בעלת משמעות חיובית על התפתחות כלכלית במדינות מתפתחות.
(Gerosa, V., 23-24/06/2003) המכפיל הכלכלי של התיירות – הוצאות של תיירים במדינת היעד גורמת להכפלת (הגברת) הפעילות הכלכלית במדינה. למשל:
צריכה מוגברת של מזון, של מוצרי תעשייה מקומיים (מזכרות, הלבשה), וביקושים בענפי משק רבים, שאינם נמנים באופן ישיר עם תעשיית התיירות כמו: תחבורה ציבורית הכולל מוניות והשכרת רכב, חניונים, תחנות דלק, בנייה (של בתי מלון). כלומר, תיירות פנים וחוץ הם מקורות כלכליים רבי עוצמה במדינות רבות בעולם – זהו משמעות המושג המכפיל הכלכלי של התיירות הגורם לפיתוח הכלכלה ולהעסקת יותר עובדים. http://www.orianit.edu-negev.gov.il   טוען כי טייוואן ודרום קוראה ברשימת המדינות המתפתחות במאזן חשבון  (1997) Oppermann נסיעות שלילי, לאומת זאת תאילנד וטורקיה בעלות עודף במאזן חשבון הנסיעות, לבסוף התיירות תורמת רבות להכנסת מטבע זר ורווחים, והממשל מרוויח ישירות מתיירות.
נגד/ חסרונות Holloway, (1998) מסביר במודל את המכפיל הכלכלי שנגרם כתוצאה מבעיית הדליפה לספקים, למדינה, ודליפה חלקית לתושב/ עובדים, זהו הקשר המערכתי בין התייר לכספו.
לדוגמה: ניתן לראות כי אפקט הדליפה באי פיג'י ובאיי וירג'יניה, אחוז היבוא עומד בין 36-56% ולכן מצב זה פוגע בכלכלה וברווחים של המקומיים. אפקט הדליפה נעשה על ידי כך שמוצרים מיובאים מחו"ל, יזמים אשר משקיעים וגורפים כמויות כספים אדירות, ואפילו מדריכים המגיעים להעביר הכשרות לעובדים במקום וכדומה.
(Cooper, C., Fletcher, J., Gilbert, D., Wanhill, S.,1998).
Kennedy, K.(07/2003) טוען כי ישנם 2 השפעות עיקריות על הכלכלה בארצות מתפתחות בדרום אפריקה, והן: רווחי המסחר לא מאוזנים,  ואפקט הדליפה. הרושם המשולב שלהם מקטין את ההשפעות החיוביות הטבועות בתיירות, ומערער את המעמד הפיננסי של יזמים ויכולת המדינה לתקצב את המשאבים המיובאים, ולתחזק ולהרחיב תשתיות ובניית חדשות, על מנת לעמוד בתקנים ובדרישות הסטנדרטיות העולמיות לדוגמה: במלאווי, טנזניה ועוד.
http://www1.worldbank.org/devoutreach/july03/article.asp?id=208
ישנו פיתוח שנעשה ללא כל בקרה כגון: נתינת שירותים לתייר על חשבון התושב המקומי.
אפקט העונתיות אשר פוגע בכך שהתיירות לעיתים הופכת להיות מקור הכנסה יחידי, אפקט זה גורם לפיטורי עובדים, סגירת מקומות עבודה, רמת האבטלה עולה ורמת החיים יורדת, וכל זה קורה מכיוון שאין תוכניות עסקיות לתקופות השונות בשנה.
נשים אשר עובדות בזנות, זהו אפקט אשר מגדיל את הכלכלה אך גורם לרמת פשיעה מאוד רחבה, סמים .(Gerosa, V., 23-24/06/2003) וכדומה במאמר, צריכה בתאילנד נאמר כי בעת שהתיירות גדלה ביעד Barbara, O., (17/11/03)על פי מחירי הנכסים והקרקעות צומחים בצורה ניקרת, דבר הפוגע באוכלוסייה המקומית, ומונע מהם לרכוש נכסים וקרקעות, ולבסוף מי שנשאר בעל יכולת כלכלית לרכוש אלו משקיעי חוץ. מדינה אשר חוקקה חוקים בנושא היא תאילנד, והחוק אומר כי יזם חוץ יוכל לרכוש בתנאי כי ישנו שותף מקומי, וזה נעשה על מנת שחלק גדול מהמדינה לא ישויך לבעלים זרים.
בעד/ יתרונות בהיבט חברתי-תרבותי על פי Mathieson, and Hall   (1992) ישנו סחף הדרגתי בגידול באוכלוסייה המארחת, משמש כדבר טוב על ידי חיבור התייר לזרים העובדים במקום(בריטים, צרפתים, ישראלים) הדוברים את שפת התיירים ויכולים לתת מענה טוב יותר מהמקומיים.
בנוסף ישנו שינוי בלתי הפיך בתרבות המקומית בשל גידול בתיירות, זה גורם לאוכלוסייה המארחת ללמוד תרבויות שונות ומגוונות, פיתוח ידע ומיומנויות אשר לא נצפו קודם לכן, ניתן לראות דוגמה מצוינת לכך במלדיבים אשר מחזיקים הרבה מאוד זרים שעובדים בכלכלה המקומית וגורמים לתייר לרכוש מוצרים ושירותים. ראה נספח
6 .
בשל כך שביקוש התייר ליצירות אומנות מקומיות גוברת, ישנה התחדשות והשבת נעורים לתרבות ולתעשיית האומנות המקומית לדוגמה: בדרום מזרח אסיה מאוד נפוץ לראות בתי מלאכה אשר מייצרים (1997
, Oppermann) יצירות אומנות מקומיות וכל זאת על מנת לספק את צורכי התייר טען כי ישנם תיירים אשר נטמעים בתוך האוכלוסייה המקומית וממירים   (1997) Oppermann דתם על ידי כך שמגיעים למנזרים וברצונם ללמוד דתות ותרבותיות חדשות ממה שמכירים, ולבסוף משתכנים במקום ומנסים לקבץ תיירים נוספים ללמוד דתם. התיירות מחייה מחדש מסורות שנעלמו, משמרת אתרי תרבות ודת על ידי הכנסות רבות מתיירות באתרי אלו, ניתן לראות דוגמה מצוינת לכך בהודו כאשר תיירים פתוחים ללמוד דתות, ולהיכנס לרוחניות המקום Harrison, 2001)).
נגד/ חסרונות צפיפות יתר על תשתיות כגון: שירותים, תחבורה ציבורית Mathieson, and Hallעל פי (1992) אשר חולקים התיירים יחד עם התושבים המקומיים.
הגירת אוכלוסיה זרה לעבודה באזור התיירותי, במקום להעסיק תושב מקומי. האוכלוסייה המקומית מתפרנסת יפה מהתיירות ולמרות הכול מתייחסים לתייר בצורה מכוערת ונותנים כינויים ושמות גנאי לדוגמה: בתאילנד.
אופי המקום והתרבות משתנה ברגע שיש תיירות מסיבית, אופי הנשים משתנה וניתן לראות זאת בכך שפתאום הן מקבלות מעמד ועצמאות כלכלית על ידי יציאה לעבודה, מתלבשות בצורה לא הולמת וכדומה, הגברים במדינות אלו מקבלים זאת בעין דוחה, המסורת אובדת, (1997 , Oppermann) מבנה המשפחה והחברה משתנה, תיירים פוגעים במשאבים המקומיים, ופוגעים במורשת המקומית.
אי שביעות רצון של האוכלוסייה המקומית מהעומס והמטרדים שיוצרת התיירות.
קו התנהגות שלילי שבדרך כלל הצעירים המקומיים מחקים את התייר בצורת התנהגות, הרגלי שתייה, לבוש, כתוצאה מהמגע בינם נוצר "אפקט החיקוי" היוצר קונפליקטים בין תרבויות.  טוען כי ישנה פשיעה גוברת בשל כך שהמקומי רואה בתייר כמקור כסף ולא(1997) Oppermann כאדם, ישנו פשע מאורגן, זנות במימדים עצומים בהתאם לביקוש שנוצר על ידי התייר ויותר, אלימות כלפי התייר, פגיעה בתיירים על ידי שודדים וכייסים אשר משאירים את התייר בחוסר כל.
לדוגמה בתאילנד ניתן    (Cohen,
1 982)שימוש בסמים אשר גורם לפשע ומלחמות כנופיות לראות הרבה מאוד מקרים בכל הנושאים דנן.
בנוסף התיירות בתאילנד תמיד הסתמכה על תיירות המין. בכל צורה שהיא כגון: נשים, גברים, ילדים וכדומה.לדוגמה בעיר פאטאיה שבתאילנד הדבר התבטא בצורה קיצונית ביותר, ששם נערות צעירות מוכרות את גופן לסיפוק התייר. לבסוף המסקנה היא שתיירות היא מקור של הרס התרבות המקומית,    (Harrison,
2 001)אשר נעשית שטחית בגלל האותנטיות המדומה   דוגמה נוספת: בורמה נחשבת כבעלת אי- יציבות פוליטית כתוצאה מפשע מאורגן, אחראית לייצור נרחב של אופיום ברמה עולמית ולכן יש פגיעה בכלכלה המקומית ודחיית תיירות למקום. (רשתי- נוף, 2007)