האנשלוס של אוסטריה עם גרמניה ב-1938 –

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 93
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5144
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

מבוא
מסעו של היטלר בדרך לשליטה עולמית תוכנן להיות ארוך ומפותל, תכנונו היה לכבוש מדינות רבות בדרך אל שליטה על כל אירופה והענקת מרחב מחייה לכל הגרמנים יחד. אך מדוע המדינה הראשונה איתה בחר להתחיל הייתה דווקא אוסטריה? זוהי השאלה שתלווה אותנו לאורך העבודה. מה היו המניעים שגרמו להיטלר לכבוש את הארץ בה נולד לפני הכל?
המניע האידיאולוגי היה הסיבה אותה הדגיש היטלר בכל הזדמנות שניתנה לו בפומבי. עוד מתחילת הקריירה הפוליטית שלו הוא דיבר על איחוד כל הגרמנים תחת רייך אחד, שדם אחד שווה רייך אחד. אוסטריה הייתה ברובה דוברת גרמנית בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה, אך במקום לאחד אותה עם גרמניה החליטו המעצמות המנצחות להעניק לה את זכות ההגדרה העצמית, בכוח, ולהפוך אותה לדמוקרטית.
אוסטריה שלא הייתה מוכנה להתמודד עם ההגדרה החדשה לא הצליחה לאמץ זהות עצמית מאוחדת מעולם וחלקים ממנה המשיכו לייחל לאנשלוס שיציל אותם מעצמם. היטלר השתמש בתמיכה שניתה לו מצד האוסטרים והודיע על איחוד אוסטריה הגרמנית עם גרמניה כצעד הראשון בדרך לאיחוד כל הגמרנים והענקת מרחב מחייה מספק לכולם.
אבל המניע האידיאולוגי היה רק הלגיטימציה של היטלר. לשם הענקת מרחב המחייה לכל הגרמנים ההי היטלר צריך להתמודד עם ארצות רבות בדרכו, כלומר, עם מלחמות רבות. לשם כך היה עליו לשפר את עמדתה של גרמניה מבחינה אסטרטגית ומבחינה כלכלית.
מבחינה אסארטגית הייתה אוסטריה נקודת שיפור שממעותית בדרכו של היטלר לכיבוש אירופה. הגבולות החדשים של גרמניה העניקו לו אפשרות איום על צ'כוסלובקיה, הצעד הבא שלאחריו יגיעו גם פולין ואולי אפילו ברית המועצות. ניתרון האסטרטגי של אוסטריה היה ברור לגמרי והיטלר ומפקדי הצבא שלו היו מתאומים לגמרי בנושא.
מבחינה כלכלית גרמניה הייתה חלשה לאחר הפסדה במלחמת העולם ה-1 והיא הייתה חייבת לחזק את עצמה מבחינה כלכלית כדי להאיץ את מירוך החימוש שלה ולהקים משק אוטרקי שיספק את כל צרכיה של גרמניה בזמן המלחמה. משאביה הטבעיים ויתרונותיה הכלכליים של אוסטריה היו מוכרים היטב ליועציו הכלכלכיים של היטלר שהיו אלה שעודדו את הביצוע הסופי של האנשלוס בימים הגורליים לאחר פגישתו של היטלר עם קנצלר אוסטריה ב-12 לפברואר 1938. עידוד זה מצביע על היתרון הכלכלי של אוסטריה כמניע ראשי ביותר לביצוע האנשלוס.
איזה מהמניעים היה זה שהניע את היטלר לספח אליו את אוסטריה ב-12 למרץ 1938? האם שלושת המניעים גם יחד? או שהיו מניעים שהיטשטשו במהלך השנים בהם כיהן היטלר כקנצלר גרמניה?
תוכן עניינים
מבוא ..
1
רקע היסטורי -.2
פרק א'- "דם אחד- רייך אחד". איחוד כל הגרמנים לרייך אחד לשם יצירת מעצמה עולמית כמניע האידיאולוגי שמאחורי האנשלוס ..4
פרק ב'- "מי ששולט על אוסטריה שולט על מרכז אירופה".
סיפוח אוסטריה כנקודת מוצא אסטרטגית בדרך אל השתלטות על אירופה והשגת "מרחב מחייה" לעם הגרמני 7
פרק ג'- 1,328,000,000 סיבות לסיפוח אוסטריה על ידי גרמניה. ניצול אוסטריה לשם חיזוק כלכלתה של גרמניה לקראת המלחמה לשם השגת שליטה עולמית כמניע הכלכלי שמאחוריי האנשלוס -..9
דיון ומסקנות -12
סיכום 14
הערות שוליים -15
ביבליוגרפיה -..17