שיקום אסירים בקהילה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4781
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר בעבודה זו אעסוק בנושא שיקום אסירים בקהילה. הגדרת המילה שיקום היא "החזרת אדם או דבר למצבו הקודם" (מילון עברי שלם/ראובן אלקלעי). בבואנו להבין את משמעות הביטוי שיקום האסיר, אל לנו להתייחס למילה שיקום כהגדרה מילונית, וזאת מהסיבה שאדם שהוגדר בפינו כאסיר- אין ביכולתו לשוב למצבו הקודם.
שיקום פירושו- מתן שירותים חומריים ופסיכולוגיים, כדי לסייע לאדם חלש, בעייתי או נכשל, כדי שיוכל לתפוס את מקומו הנכון בחברה. שירותים אלה מתבטאים במתן עזרה, ייעוץ, הדרכה והכוונה הניתנים על ידי גורמים שונים: עובדים סוציאליים, הרשות לשיקום האסיר, לשכות התעסוקה והרווחה ומתנדבים. אך חשוב לזכור שאין אפשרות לשקם אדם, אלא רק להגיש לו עזרה כדי שהוא יוכל לשקם את עצמו. למוטיבציה של האסיר המשוחרר יש חשיבות מרכזית בדרך לשיקום מוצלח (שביט, 1989).
            רבים וטובים אינם מאמינים שניתן לשקם אסיר, לטענתם לאדם ישנה האחריות הבלעדית למעשיו וכך גם לשיקומו . אך ישנם המאמינים כי זהו היעוד והתפקיד שלנו כחברה, וזו אף חובתנו המוסרית לאפשר למי שחטא ושילם על כך מחיר כבד, לחזור ולהשתלב בחברה כאדם שומר חוק- כי אם לא הוא ישוב למנהגיו הקודמים, ובכך ישוב להיות עול על החברה.
            בפרק הראשון של העבודה אסביר מהו שיקום ומה חשיבותו ואציג כלים שיקומיים הקיימים כיום.
בפרק השני אתייחס לבעיות העומדות בפני האסיר המשוחרר, ובפרק האחרון אדון בדרכי שיקום חוץ קהילתיים- הקיבוץ, המושב, הישיבה, וההוסטל.
תוכן העניינים:
מבוא                                                                                                        -3- שיקום- מהו?                                                                                           -4- הקשיים העומדים בפני האסיר המשוחרר                                               -6- דרכי שיקום חוץ קהילתיים                                                                     -8-                   סיכום- האם יש סיכוי לשיקום אסירים בקהילה?                                 -10- מקורות                                                                                                   -11- נספחים                                                                                                   -12-