השוואה בין תיאוריית האישיות של פרויד והאדמו"ר הזקן תוך בחינת תהליכים אישיים ובינאישיים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 9515
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

תקציר על הכותב: מסיים תואר שני בפילוסופיה יהודית עם תזה.
על העבודה: נכתבה במסגרת סמינריון בפסיכולוגיה וחינוך במהלך לימודי תואר ראשון בחינוך. ציון העבודה: 95
בעבודה זו הצגתי באופן תמציתי שתי תיאוריות שנוגעות באישות של האדם. התיאוריה של רש"ז והתיאוריה של פרויד.
ניתחי כל תיאוריה בפני עצמה ולאחר מכן השוותי בין שתי התיאוריות. הרווח שיצא לנו מהשוואה זו הוא ההבנה הבהירה יותר של כל חלק בנפש לפי כל אחת מתיאוריות כאשר האחת שופכת אור על השניה בהבהרת המושגים והתוכן של כל חלק בנפש. לבסוף התמודדתי עם תופעת החילון, כעזיבת מסורת ההורים ככלל וכעזיבת הדת בפרט. נגעתי במשמעויות של תופעה זו לפי כל אחת מהתיאוריות ובהשלכה חינוכית מסוימת. יש כמובן מקום רב להוסיף ולהרחיב בניתוח התופעות ובליבון דרכי ההתמודדות עימן. בכל אופן יש בה בהבנה של מקור התופעות הללו – המקורות בנפש והבנת התהליך הנפשי כדי לקדם במשהו את העבודה החינוכית של המחנך. נראה שאין להבהל מתופעה זו ויש אף לראות בה כיוון חיובי של כנות, אינדוודואליסטיות חיובית ואותנטיות.
הנביא מלאכי אומר בסוף נבואתו (פרק ג', כד'): "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם" מצב זה של הבנת דור את הדור הקודם והבנת הדור הקודם את הדור הזה מצריך קודם כל הבנה של כל דור בפני עצמו. הפירוד ואף הקלקול של היחסים הבינאישיים בדור זה יש בו להוות קרקע
להבנת כל דור את עצמו והבנה אמיתית וכנה של כל דור את רעהו.
בכדי להגיע למצב זה אותו מתאר הנביא כדאי לקבל את מה שמציע רש"ז בפרק לב' בדבר היכולת להגיע לאהבת אמת:
ולכן העושים גופם עיקר ונפשם טפלה אי אפשר  להיות אהבה ואחוה אמיתית ביניהם אלא התלויה בדבר בלבד.
מתוך הסקירה בדבריו של פרויד נראה שהוא עונה יותר לצד השלילי אותו מתאר רש"ז, שכל הסדר החברתי הוא כאהבה התלויה בדבר ולא אהבה כנה ופנימית. היכולת להגיע ליחסים חברתיים מתוקנים ועמוקים תלויה בהבנה האנושית כי העיקר היא הנפש ולא הגוף. כאשר הנפש מחברת והגוף מפריד.
ואכן זוהי תפילה שראוי לשאת לתיקון הסדר החברתי לאהבה ולאחדות גדולה יותר בין איש לאשתו, בין הורים לילדים ובין דתיים לחילוניים.
תוכן העניינים
הקדמה 3
פרק 1 – שתי הנפשות — 5
א. היחס בין נפש ליצר . 5
ב. הנפש הבהמית -.. 7
ג. קליפת נוגה –. 7
ד. שורש השבירה שבנפש –.. 9
ה. מאפייני הנפש הבהמית — 11
ו. הנפש האלוקית – 14
ז. מאפייני הנפש האלוקית — 14
ח. הנפש השכלית – 16
פרק 2. השוואה לתיאורית האישיות של פרויד – 19
האגו, הסופר אגו והאיד –… 19
1 . האיד .. 19
2 . האגו .. 22
3 . סופר אגו –.. 24
3 . בחינת תהליך אישי ובינאישי — 26
א.עזיבת הדת בתהליך האישי -.. 26
ב. עזיבת הדת בתהליך הבינאישי .. 30 סיכום 35
ביבילויוגרפיה … 36