בחירות מוניציפליות וארגונים לשינוי חברתי

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7697
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

בחירות מוניציפליות וארגונים לשינוי חברתי מבוא
רשות מקומית היא גוף העוסק בניהול העניינים המקומיים של ישוב או קבוצת יישובים. עם השירותים שמעניקה רשות מקומית לתושביה נמנים: תכנון היישוב ומתן אישורי בניה בו, רישוי עסקים, אספקת מים, הפעלת מערכת החינוך, פינוי אשפה וניקוי הרחובות, אירועי תרבות, כבאות ועוד.
במדינת ישראל
5 1 רשויות מקומיות.
בישראל ישנם שלשה סוגים של רשות מקומית:
עירייה: ישוב גדול בעל אופי עירוני. מועצה מקומית: רשות מקומית בעלת אופי עירוני, שמספר התושבים המתגוררים בה קטן מכדי להכריז עליה כעל עיר.
מועצה אזורית: מועצה מקומית המאגדת מספר יישובים כפריים וישובים קהילתיים באזור גיאוגרפי מסוים. ראש הרשות המקומית (ראש העירייה, ראש המועצה המקומית או ראש המועצה האזורית, בהתאם לאופי הרשות המקומית) נבחר לתפקידו בבחירות דמוקרטיות, ולצדו נבחרים חברי מועצת הרשות. כאשר רשות מקומית נקלעת למצב כספי קשה מאוד, הפוגע ביכולתה לתפקד, רשאי שר הפנים לפזר את מועצת הרשות, להדיח את ראש הרשות מתפקידו, ולמנות ועדה קרואה לניהול הרשות המקומית עד להבראתה.
למועצת הרשות המקומית נתונה סמכות להתקין חוקי עזר לשם הסדרת החיים בתחומי הרשות, ולגבות מסים לשם מימון פעולתה של הרשות. בנוסף למסים שהרשות גובה ישירות מתושביה, היא מסתייעת בתקציב ממשלתי המועבר אליה באמצעות משרד הפנים.
העיריות והמועצות המקומיות בישראל מאוגדות במסגרת "מרכז השלטון המקומי בישראל" שנוסד בשנת 1938. המועצות האזוריות מאוגדות בנפרד בארגון המועצות האזוריות.
השלטון המקומי בישראל הוא פסיפס של
5 1 רשויות מקומיות, שבהן נכללת כמעט כל אוכלוסיית ישראל. רשות מקומית היא גוף המנהל יישוב כלשהו או קבוצת יישובים. הרשות המקומית נבחרת על ידי התושבים ומייצגת מצד אחד את עניינים אצל השלטון המרכזי, ומצד שני משמשת כנציג השלטון המרכזי אצל התושבים. בעבודה זו אבקש לבחון את מהותם של הבחירות ברשות המקומית, ואת השפעתו של הארגון החברתי "התנועה למען איכות השלטון", על בחירות אלה בכלל, ועל תפקודה של הרשות המקומית, בפרט.