מחבלות מתאבדות בישראל - מניעים ודילמות מוסריות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5789
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

מבוא
'אסון התאומים' בספטמבר 2001 גילה לעולם את הידוע לנו מזה שנים רבות, את פניו המפלצתיות של הטרור בכלל והטרור האסלאמי בפרט. הטרור בזמנינו הוא אמצעי להשלטת שלטון אימים חובק יבשות וימים. לגודל הזוועה הוא תוקף פעמיים: באיום הפיזי, המוחשי על חיינו ועל שגרת ימינו שהפיגועים הקשים מפירים אותה, ובדרך הפצתו של המידע אודותיו בכל כלי התקשורת האפשריים (גורביץ', התשס"ה). נשק המחבלים-מתאבדים אינו חדש ואינו מיוחד לזירה הפלשתינית, אולם הפלשתינים עושים חידוש רב בשימוש חוזר ונשנה שלו. פיגוע  ההתאבדות הפך לרווח מאוד בשנים האחרונות בזירה הפלשתינית, משום הצלחותיו בפגיעה במרקם העדין של החברה הישראלית (יפה, התשס"ב).
ב- 27 בינואר 2002, ואפא אידריס, פוצצה את עצמה בחנות בגדים במרכז ירושלים, ובכך יצרה תקדים. היא הייתה למחבלת-מתאבדת הראשונה שפוצצה עצמה בשירות אינתיפאדת אל-אקצה בישראל. אחריה היו עוד 7 מחבלות-מתאבדות נוספות. תופעת מחבלות-מתאבדות אינה ייחודית לישראל, אך עבודה זו תתמקד בנשים הפלשתיניות בלבד. שאלת מחקרנו היא, כיצד ניתן להסביר את הופעתן של מחבלות-מתאבדות באינתיפאדת אל-אקצה בישראל?
החברה הערבית הינה חברה מסורתית בה לאשה ישנו מעמד נמוך מהגבר. האם הנשים בפעולה זו מבקשות לערער על מעמדן? מהם המניעים של המחבלים-מתאבדים בכלל ומחבלות- מתאבדות בפרט? מה והאם מובטח להן גמול כלשהו? על שאלות אלו ואחרות ננסה להשיב בעבודתנו.
תוכן עניינים
  מבוא. 1
הקבוצות האסלאמיות הפונדמנטליסטיות. 2
תופעת ההתאבדות. 5
תופעת המחבלים-מתאבדים. 6
האשה באסלאם. 9
חברה מסורתית וחברה מודרנית. 10 תופעת המחבלות-מתאבדות. 11
דת ומודרניות. 13
פעולת ההתאבדות כחלק מתהליך המודרניזציה. 15
דת נשית. 18
פעולת ההתאבדות כחלק מדת נשית. 19
סיכום. 21
ביבליוגרפיה. 22