ניהול עסקים סין יפן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מילים 8438
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תיאוריות הניהול הבינלאומי חברה רב לאומית בעלת בסיס ניהול מרכזי במדינת המקור "הפועלת באמצעות חברות בנות בהן יש לה שליטה במספר מדינות ומנהלת אותן מהיבט גלובאלי"(Deresky, 2003) . לפי יחזקאל ושנקר (2005) "המושג חברה רב לאומית מתייחס לקבוצת חברות אשר נשלטות על ידי הנהלה ראשית אחת,ופעילויותיהן מתפרסות במדינות רבות".
מבנים ארגוניים בחברה רב לאומית, Deresky, 2003:מבנה מקומי עם מחלקת יצוא,מבנה מקומי עם שלוחות עצמאיות,חטיבה בינלאומית,מבנה פונקציונאלי גלובאלי,מבנה מוצר גלובאלי.
שיעור הצמיחה הכלכלית בשווקי מזרח אסיה הוא מהגבוהים בעולם. מדובר באוכלוסיה של יותר ממיליארד ושבע מאות מיליון תושבים ובמנהיגות מקומית, ששואפת להגיע לקידמה בכל מחיר ובמהירות מירבית. אלו הם שווקים דינאמיים, שצמאים לידע, למוצרים ולשרותים מתקדמים. הביקוש העיקרי הוא בתחומי התקשורת, הביוטכנולוגיה, טכנולוגיות סביבתיות, אגרו-טכנולוגיות, מכשור רפואי מתקדם, מוצרי תוכנה, מוצרי טכנולוגיה מתקדמת, מוצרים עתירי ידע ועוד.
לחברות רבות בשוק הישראלי יש יתרונות איכותיים יחסיים בכל אחד מהתחומים הללו ורבים לוטשים עיניהם אל עבר שווקים אלו. אז מה מונע מחברות רבות להצליח? מהם הבדלי התרבות העסקית שכולם מדברים עליהם? האם באמת יש להם השפעה?
ברצוני להעלות כמה נקודות בעייתיות בתהליך הכניסה לשווקים של חברות ישראליות בהן נתקלתי במהלך עבודתי במזרח אסיה.
1.תהליך איתור מפיצים ושיתופי פעולה תהליך זה חייב להעשות ביסודיות ובזהירות. יש לבצע בדיקה מקדימה ולהכיר את הגורמים שפונים אליהם ובהחלט אין לזלזל בתהליך חשוב זה. פניה לא מקצועית לחברות מקומיות עלולה לגרום נזקים רבים. אתן דוגמא: אחת מחברות ההייטק הישראליות חיפשה מפיץ ושיתוף פעולה בסין. החברה ביצעה פניות לכמה מפיצים ללא בדיקה מקדימה. אחת מן החברות אליהן פנתה היתה לא אחרת מחברת ההפצה של חברה אמריקאית, שהיא המתחרה הגדולה של החברה הישראלית. חברה ההפצה המקומית, לאחר קבלת המודיעין העסקי בחינם, נערכה לכניסת החברה הישראלית בצורה יסודית. כאשר החברה הישראלית נכנסה לשוק היא נתקלה בחסמים רבים ונחלה כשלון חרוץ. החברות המזרח אסיאתיות אוהבות לאסוף מידע ולכן יש להזהר כאשר מספקים מידע עסקי.