השפעת הפלבנואידים בקקאו על מניעה וטיפול בסרטן המעי הגס

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5760
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

                                                                                                                                                                          אריה קלמן סמינריון בתזונת האדם השפעת הפלבנואידים בקקאו על מניעה וטיפול בסרטן המעי הגס תקציר :
הפלבנואידים הם קבוצה של תרכובות המשתיכות לקבוצת הפוליפנולים .
פלבנואידים נמצאים באופן טבעי בפירות , ירקות ואגוזים , ומיוחסת להם יכולת הפחתה של הארעות מחלות כרוניות שונות כמו סרטן ומחלות לב  .
הפלבנואידים בקקאו יכולים להוות עד כ10% מהמשקל היבש של אבקת הקקאו בהתאם לתהליכי היצור שעברו כאשר העיקרים מבין הפלבנואידים בקקאו הם epicatechin  ו catechin והפולימר של יחידות אלו,ה procyanidins המכיל בין 2 עד 12 יחידות .
סרטן המעי הגס מופיע בשיעור דומה בגברים ובנשים ושכיחותו היא הגבוהה ביותר מבין סוגי הסרטן השונים ( שני המינים יחד ) .
מטרת העבודה היא לבדוק האם הפלבנואידים הנמצאים בקקאו משפיעים על המניעה והטיפול בסרטן המעי הגס ואם כן באילו מנגנונים פעולתם מתבצעת . נבדקה היכולת של הפלבנואידים למנוע נזק לDNA בתאים במבחנה ובעכברים , כמו כן נבדקה השפעתם כנוגדי חמצון על יצירת הראדיקלים בצואה והפעילות נוגדת החמצון בצואה.
מנגנון נוסף הנבדק הוא השפעת הפלבנואידים מן הקקאו על פעילויות ביולוגיות שונות בתאי סרטן המעי הגס מסוג Caco-2 כמו עיכוב של חלבונים הקשורים לתהליך הסרטני ,עיכוב גדילת תאים, מוות של תאים ושינוי רמות ביטוי של גנים .
פלבנואידים בקקאו נמצאו כיעילים במניעת נזק לDNA ובמניעת היווצרות תאי מיקרונוקלאי בעכברים הנגרם מטיפול ב MMC , כנראה בזכות היכולת של הפלבנואידים לנטרל ראדיקלים חופשיים , אך נראה כי לצריכת הפלבנואידים והפרוציאנידים אין קשר להפחתת רמות יצירת ההידורקסיל ראדיקל או לכל שינוי אחר בפעילות נוגדת החמצון במי הצואה .
ההשפעה על רמת הביטוי של חלבונים שונים הנמצאה בתאי Caco-2 יכולה לרמז על הפעילות נוגדת החמצון של הפלבנואידים ברמה המולקולרית ובנוסף לכך מרמזים על מנגנונים נוספים בהם מרכיבי מזון יכולים להשפיע ברמה המולקולרית מעבר לפיעלות נוגדת החמצון .
מחקר נוסף מצא כי תכולת הפלבנואידים והפרוציאנידים של דגימות הקקאו קשורה ישירות לאפקט הנוגד פרוליפרציה שלהם על תאי סרטן המעי הגס מסוג Caco-2 , פעילות זו מיוחסת בעיקר ליכולת שלהם לעודד מוות לא אפופטוטי בתאים אלו ע"י עצירת מחזור התא בשלב המעבר G2/M  , בנוסף נמצא כי עיכוב הביוסינטזה של פוליאמין יכול להיות אחד מהמנגנונים הגורמים לעיכוב הפרוליפרציה לאחר אינקובציה עם פלבנואידים ופרוציאנידינים בתאים אלו .
לסיכום ,נראה כי לפלבנואידים השפעות שונות ולחלקן יש פוטנציאל להשפיע על מניעה והתפתחות של סרטן המעי הגס אך דרושים עוד מחקרים שיסיעו להבין את המנגנונים ,לגשר בין הממצאים השונים ולהוכיח את הקשר בין הפעילויות ברמה התאית והמולקולרית לטיפול ומניעה של סרטן המעי הגס בבע"ח ובבני אדם .
תוכן עינינים :
נושא                                                                                        עמ' תקציר 3
מבוא 4-6
שיטות וחומרים ..6
תוצאות –9-15
    א.קקאו ופעילות המונעת נזק ל DNA -9-10     ב.השפעת הקקאו על תאי סרטן המעי הגס Caco-2  –.11-15
דיון ומסקנות ..16-18
ביבליוגרפיה -.19