תהליכי היווצרותה של קהילת המהגרים היהודית לארה"ב.

תקציר העבודה

המחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות עבודה סמינריונית בנושא:
תהליכי היווצרותה של קהילת המהגרים היהודית לארצות-הברית.
בקורס: פרקים בתולדות יהודי ארצות-הברית תוכן העניינים:

1 . מבוא
_________________________________________________  1
2 . תקופת ההגירה הגרמנית: 1820-1880 ___________________________ 2-9
3 . עידן ההגירה הגדולה ממזרח אירופה:
1880-1920 ___________________ 10-22
4 .  השתלבות וקיום יהודי ______________________________________ 23-26
5. סיכום _________________________________________________
2 7-28
6 . ביבליוגרפיה _____________________________________________ 29
-1-
1 . מבוא:
היהודים הגיעו לארה"ב מתוך תקווה להיחלץ מהעוני והרדיפות ולהצליח בארץ בה ראו את "ארץ הזהב" בעלת האפשרויות הבלתי מוגבלות. החירויות הנכללות במגילת הזכויות בחוקה האמריקנית, במיוחד אלה הנוגעות לחופש הדת, הדיבור, העיתונות וההתאגדות, היו מוקד משיכה להוביל יהודים רבים להגר לארה"ב. הם האמינו כי הדיכוי שליווה אותם באירופה ייעלם. מצבם של היהודים בארה"ב התפתח מלכתחילה באופן שונה מזה של יהודי אירופה, והוא מתאפיין בראש ובראשונה בהיעדר כמעט מוחלט של מכשולים רשמיים או חוקיים באשר לבחירת מקום מגורים, מקור פרנסה, רכישת השכלה או לקיחת חלק בחיים הפוליטיים. יהודי שהיגר לאמריקה "זכה" לאמנציפציה ברגע שדרכה כף רגלו על אדמתה.
בארה"ב לא התעוררה כלל "שאלה יהודית" כשאלה חוקית ופוליטית כפי שהתעוררה שאלה זו באירופה. היהודים ביקשו להוכיח כי בתנאי שוויון יכולים גם הם להצליח, ודבר זה הוביל להתקבצותם באזורים עירוניים גדולים ובמרכזים פיננסיים. נכונותם גם התבטאה בתחומים חדשים כרוכלים במערב, כיזמים וכדומה. חופש הדת אפיין את ארה"ב כמעט מראשיתה, ואי-התערבות של המדינה בענייני הדת נכללו בין יסודותיה. אולם יהודי אמריקה לא קיבלו כמובן מאליו את המשך הקיום היהודי בארצם החדשה. תמיד הייתה מעליהם סכנה בשל המרת הדת, התבוללות או נישואי תערובת. האתגר של שימור הגחלת היהודית והבטחת רווחתם של היהודים הביא להקמת קהילות יהודיות עצמאיות ולשיתוף פעולה כדי לאפשר חינוך יהודי, סיוע לנזקקים, ותפקידים קהילתיים מסורתיים (קצבורג-יונגמן, 2004).  שני גלי הגירה עיקריים עיצבו את הקהילה היהודית האמריקנית:  גל הגירה מגרמניה שהגיע לארה"ב בין השנים 1830-1910, וגל הגירה ממזרח אירופה שהגיע בין השנים 1881-1914. הקהילה היהודית האמריקנית שונה מאוד מכל פזורה יהודית קודמת, בשל נסיבות היווצרותה, ערכיה ואופני התארגנותה השונים לחלוטין (קצבורג-יונגמן, 2006).
העבודה עיונית ומבוססת על סקירת ספרות ומשלבת מאמרים הנוגעים לנושא הנדון של היווצרות קהילת המהגרים היהודית לארה"ב. בעבודתי אסקור את גלי ההגירה היהודית מגרמניה וממזרח אירופה ואת השתלבותם כיהודים בארה"ב.