עבירות פליליות המיוחדות לעולם המחשב והאינטרנט. בפרקים אחרים נעסוק באחריות של ספקי גישה לאינטרנט (ISP) ובאחריות ספקי שירותים באינטרנט.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7285
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

אחריות ספקי שרות באינטרנט תוכן העניינים:
מבוא: האינטרנט, תקשורת שונה.  עבירות מחשב ואינטרנט עבירות קלאסיות או חדשות?
על עבירות מחשב ואינטרנט חוק המחשבים הישראלי אחריות ספקי גישה לאינטרנט (ISP) ספקי גישה אחריות בגין העברת מידע צנזורה וולונטרית על מידע צנזורה כפויה על מידע חשיפת זהות משתמשים אחריות ספקי שירותים באינטרנט ספקי שירותים באינטרנט הוצאת דיבה באינטרנט הגנה מפני חשיפה לתוכן פוגעני באינטרנט הגנה על זכויות יוצרים באינטרנט הגנה על פרטיות באינטרנט סיכום ומסקנות                                          
1 . מבוא: האינטרנט, תקשורת שונה
1 .1.  כמו בכל תחום, נדרש המשפט המודרני להתאים את עצמו ואת המשפט לתנאי המציאות המשתנים. פעמים התאמה זו אינו תואמת את המציאות העכשווית ומגיעה תוך מתן פתרונות אד-הוק וסתימת פריצות. התפתחותה של רשת האינטרנט בעשורים האחרונים דורשת מתן פתרונות משפטיים חדשים, למצבים ומציאות משתנים כל עת.

1 .2. האינטרנט הפך לאוסף רשתות אינסופיות, המאגדות אינספור מחשבים ומשתמשים. תחילתה של רשת זו היא במתן פתרונות תקשורת ושיתוף תחילה בין ישויות צבאיות אמריקאיות ולאחר מכן בין מוסדות השכלה גבוה. בשנות השמונים המוקדמות של המאה הקודמת הפכה רשת האינטרנט לרשת מסחרית, ויצרה תוך תקופה קצרה מהפכה חברתית של משמש, תוך עליה מתמדת שכמות המשתמשים ובכמות המידע והידע המועבר ביניהם.

1 .3. כיום רשת האינטרנט מונה מליוני  משתמשים למגוון רחב של נושאים.
ביניהם ניתן למצוא שימושים פרטיים כגון שיתוף קבצים, תמונות, ידע ושיחות. שימושים ציבוריים בהם מספקים ארגונים ממשלתיים וציבוריים אחרים מידע, שירות ומענה מקוון ויעיל יותר תוך חסכון זמן הן לארגון ולגוף המספקים את השרות והן לאזרח הצורך שרות זה. שירותיים בנקאיים, מסחר בניירות ערך ועוד משתמשים ברשת לצורכי מסחר. מערכות מחישוביות עידן המידע ומהפכת הידע חושפים בפניהם אין ספור פתרונות שלפני מספר שנים נראו בלתי אפשריים. יחד עם זאת כרוכים בשמוש קושיות משפטיות ופראקטיות הדורשות פתרון.

1 .4. שאלות כמו אחריות תחזוקה שותפת של האתר, הספקת מידע נכון ומעימן, אחריות לפעילות בנקאית ועוד הן שאלות המעסיקות את המשפט המודרני בהקשר זה. היקפי המידע והפעילות באינטרנט, העולים בכל שנה, דורשים מציאות פתרונות פראקטיים לשליטה יעילה במידע, בהגנה עליו ובתחזוקתו.
די לדמיין את הנזק שיכול להיגרם באמצעות פריצה לשרתי בנקים מסחריים ועשייה בהם כבשלך, אף אם מטרתו של הפורץ היא מעשה קונדס ותו לא. דוגמאות אחרות, ממגוון תחומים הנתון לדמיונו של כל אחד ואחד מאיתנו בוודאי יספק את הצורך במתן פתרונות מיידיים בתחום המשפט לנושאים אילו.

1 .5. האינטרנט פותח בפנינו אפשרויות חדשות אך גם, מושגים וקושיות חדשות. המסחר באינטרנט דורש התייחסות מיוחדת לעסקאות באמצעים אלקטרוניים בלי צורך בנוכחות פיזית של הצדדים ושל מסמכים. דיני הנזיקין נדרשים לתת מענה מיוחד למאפיינים של האינטרנט, כמו פשטות  הפצת מידע, זול והרבה פעמים אנונימי. אנונימיות זו והעדרה של יריבות פיזית בין גורם הנזק ובין הניזוק היא גם מאפיין חדש מתחום דיני העונשין הפליליים. נשוא העברה יכול כמובן להיות פיזי לכל דבר ועניין (כגון:
גניבת ציוד מחשובי, גרימת היזק פיזי לציוד כזה וכדומה) אך הבעיה העולה עם תחום האינטרנט היא דווקא כאשר נשוא העברה הוא מידע או ידע שאינו קיים בצורה פיזית אלא בצורתו האלקטרונית בלבד. איך ראוי להתמודד עם מצבים בהם נגנב מידע סודי ממחשבים באמצעות הרשת, במצבים בהם מועתק מידע סודי, לרבות סודות מסחר ויצירות המוגנות בזכויות יוצרים?

1 .6. בעבודה זו נעסוק במספר נושאים. תחילה נציג עברות פליליות המיוחדות לעולם המחשב והאינטרנט. בפרקים אחרים נעסוק באחריות של ספקי גישה לאינטרנט (ISP) ובאחריות ספקי שירותים באינטרנט.

1 .7. לצורך המשך הדיון נביא הגדרות בסיסיות לאינטרנט. המשתמש הביתי הממוצע בישראל מתחבר לרשת האינטרנט באמצעות שני ספקי שרות. האחד הוא ספק התשתית. יכולתו של ספק שרות זה הוא להביא ממרכזיה מסוימת ועד בית הלקוח תשתית פיזית היכולה להעביר נתונים. שליטתו של ספק שרות זה במידע המועבר בתשתית זו היא מוגבלת, אם בכלל, ועל כן הדיון לא יתמקד בו. ספק שרות שני הינו ספק-אינטרנט בהגה עממי והוא ידוע כספק גישה לאינטרנט או ISP (Internet Service Provider). ספק שרות זה הינו המספק את הגישה לאינטרנט, באמצעות התשתית של הספק הראשון שהזכרנו מקודם.
גורם נוסף שהוא מעניינו, והוא בלתי מוגדרת, הינו ספק שירותים באינטרנט. כאן מדובר כל ספק שירותים רגיל וידוע מהעולם הלא-מכוון, החל מספק שרותי חדשות, ועד לספק שרותי בנקאות כגון בנק. בעוד ספק התשתית כאמור מוגבל מאוד בשליטתו בתעבורת האינטרנט (למעט החיבור או הניתוק ממנו) הרי שספק הגישה לאינטרנט וספקי השירותים באינטרנט עצמו הם המסוגלים לצנזר, למיין, ולהציג חומרים ושירותים תוך שליטה עליהם.
אילו האחרונים הם מעניינו, ונדון לפיכך באחריות שהם נושאים מתוקף יכולתם ותפקידם זה ברשת האינטרנט.