עבודת גמר

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3780

תקציר העבודה

פרוייקט הגשה בקורס "אנחנו ואתם" פעילות חינוכית מניעתית לעברייני מין מתבגרים מבוא
המטפלים בבני נוער שפגעו מינית פוגשים בעבודתם במכשולים לא מעטים הנובעים מאופייה המיוחד של עבודה זו. המפגש המתמיד עם אלה שפגעו מינית מעורר תהיות אתיות, חברתיות, מקצועיות ואף אישיות. תחושות המטפל כפי שבאו לידי ביטוי אצל עובדים סוציאליים ופסיכולוגיים אשר השתתפו בקורסי הכשרה והדרכה, לאבחון ולטיפול בעברייני מין מתבגרים, הן תחושות של מועקה וקושי שבאו לידי ביטוי, הן בתהליך הלמידה והן בתהליך העבודה עם המתבגרים.
התהליך הקשה שעוברים אנשי המקצוע, עם עצמם ועם הנערים. עוצמת החרדות, הקשיים והתהליכים הרגשיים להם נחשפים המקצוע בתחום זה, גדולה יותר מעבודה עם מטפלים אחרים. המטפלים השתמשו בביטויים כמו "רעידת אדמה רגשית". בהתייחסות לקושי בטיפול בעברייני מין, כדאי שהמטפל ייקח מפעם לפעם חופשה מעיסוק בנושא זה. עבודה עם מתבגרים עברייני מין עלולה להיות קשה ביותר אצל המטפל, מבחינת הצורך להבין ולחפש את הסיבות למעשים, מבחינת הקושי לקבל שהנער הנחמד היושב ממול אמנם עשה את המעשים הנוראים המיוחסים לו ומבחינת העובדה שלחלק מהמטפלים יש ילדים בגילאי מטופליהם.  ד"ר נתי רונאל, חוקר ראשי, הפורום לנושאי ילדים ונוער.
הגורמים המקצועיים השונים בישראל נמצאים כיום בתהליך של הכרה בעברייני המין של מתבגרים כתופעה ייחודית, המצריכה טיפול, הכשרה מתאימה של מטפלים ייחודיים והשקעת משאבים. הגופים המופקדים כיום על הטיפול בעבריינות נוער בכלל ובעבריינות מין של מתבגרים בפרט הם: משטרת ישראל, מערכת בתי המשפט, שירות המבחן לנוער ורשות חסות הנוער. לגופים אלה יש סמכות חוקית לטפל בעוברי חוק קטינים. קיימים גופים נוספים שחלק מהאוכלוסיה שבטיפולם הם נערים ונערות שעברו עבירות מין, וחלקם גם מטפלים בהם: אל"י, מערכת שירותי הרווחה, המחלקות לקידום נוער.
הגוף הראשון אשר יזם והחל לעסוק ישירות באוכלוסיה זו היה שירות המבחן לנוער, אשר הפעיל קורס להכשרת מנחים לטיפול קבוצתי בעברייני מין במסגרת בית הספר המרכזי לעובדים בשירותי הרווחה. קורס שני נפתח על ידי רשות חסות הנוער במסגרת עמותת על"ם . מנחות הקורסים היו ד.