פילוסופיה יהודית

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1243
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

                                      עבודה מסכמת פילוסופיה יהודית חדשה ת.עניינים
שאלה 2. ביקורתו של  הרמן כהן על מושג האלוהים  של ברוך שפינוזה. 1
שאלה 3. מפנה במחשבה התיאולוגית. 3
ביבליוגרפיה. 6
שאלה
2 . ביקורתו של  הרמן כהן על מושג האלוהים  של ברוך שפינוזה האלוהות על פי הרמן כהן מתחילה ונגמרת במושג האלוהים כהוויה ייחודית ויחידה בעולם. אלוהים זה הוא מושג אידיאי הניתן לתפיסה באמצעות ההכרה ועל ידי שימוש בתבונה. מנקודת מבטו של כהן, הקיום איננו אחיד ואחד, כפי שגורס שפינוזה, אלא קיום המורכב משני רבדים: האחד עוסק בקיום הממשי (המצוי) ואילו השני עוסק בקיום העתידי שהוא תוצאה של התכוונות ושימוש בתבונה (הרצוי). קיומו של האל, מצוי ברובד של הקיום אותו ניתן ללכוד באמצעות שימוש בתבונה. התבונה מאפשרת לזהות את האידיאה האלוהית שהיא אידיאה של הגשמת התכנון האנושי. נקודת מבטו של כהן בוחנת את האלוהות במונחים שונים מאלה של שפינוזה בכך שהיא מציגה אל שאינו נמצא בכול אלא מצוי ברובד ייחודי שאינו בא לידי ביטוי בטבע או ברוח האדם. נקודת המוצא מצויה בביקורת אותה מעביר כהן על הפנתיאיזם המייצג את המשנה של שפינוזה. לדידו של כהן, האמונה באל אחד מבטל בהכרח את האפשרות לפתניאיזים שכן ריבוי הרבדים של הקיום אינו יכול לדור בכפיפה אחת עם ייחודה של ההוויה האלוהית. בעוד הפנתאיזים של שפינוזה רואה באל סיבה אימננטית של העולם, המונתאיזים של כהן מבטל גישה זו בטענה כי האל, בהיותו אל אחד וייחודי, אינו ניתן לשחזור בשום צורה או בשום דמות.
 כהן רואה את האהבה לאל כדרך –