בחינת ההשפעה של תשדירי בחירות על דפוסי ההצבעה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5461
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

התקשורת הולכת ותופסת מקום מרכזי בחיינו, ובכלל זה גם בחיינו הפוליטיים. הקמפיין הפוליטי הלך והתפתח עם השנים ואם בעבר קמפיין היה מורכב מכמה סטיקרים, כרזות וחוגי בית, הרי שהיום קמפיין הינו מסע בחירות שלם.
הקמפיין המודרני כולל גם תשדירי בחירות שתפקידם לשכנע את הבוחרים והם מאפשרים פנייה בו זמנית לקהל רחב, תוך שליטה על המסר המועבר.
מחקרים רבים נעשו בכל הנוגע להשפעתם של תשדירי הבחירות על החלטתו הסופית של הבוחר, והדעות לגבי כך עדיין חלוקות. מחקר זה ינסה לבדוק את השפעתו של הקמפיין על הידע הפוליטי של הבוחרים, ללא קשר להחלטתם בעבור מי להצביע. לידע הפוליטי של הבוחרים ישנה חשיבות רבה בדמוקרטיה משום שבוחרים מיודעים שיכולים לבחור באופן רציונאלי בין חלופות הם עמודי התווך של השיטה הדמוקרטית. כמו כן, מושקעים בתשדירי הבחירות בישראל כספי ציבור רבים, ויש לדעתנו מקום לבחון את תרומתם של התשדירים לדמוקרטיה הישראלית.
לצורך המחקר חילקנו את תשדירי הבחירות לשני סוגים על פי ערוץ השכנוע בו הם פונים וניסינו לראות איזה ערוץ תורם יותר לידע הפוליטי של הבוחרים. את קבוצת הבוחרים חילקנו לבוחרים בעלי ידע פוליטי מוקדם ולאלו שאינם בעלי ידע פוליטי מוקדם, מתוך כוונה לבחון מי מהקבוצות צפוי ללמוד יותר מתשדירי הבחירות. הפרק הראשון בעבודה זו עוסק בתיאוריות שמהוות דלת כניסה לעולם אותו חקרנו. פרק זה מציג תיאוריות ומחקרים בתחום הקמפיין הפוליטי בכלל ותשדירי הבחירות בפרט ומהווה בסיס לבנייתו של מערך המחקר שבוצע בעבודה זו.
הפרק השני סוקר את המתודולוגיה ששימשה לביצוע מחקר זה וכן את בעיות התוקף שעלולות לנבוע מצורתו של מערך המחקר. הפרק השלישי יציג את ממצאי המחקר כפי שהתקבלו ועובדו מאוחר יותר. בפרק הרביעי של עבודה זו, נדון בממצאי המחקר וננסה להבין את משמעותם, תוך מחשבות על מחקרי המשך שיוכלו לחזק או לתרום עוד בנושא.
תוכן עניינים
מבוא -..
3.
מבוא
תיאורטי -…
4.
מתודולוגיה –..
11.
הצגת הממצאים –
15.
דיון בממצאים -…
18.
סיכום –
20.
ביבליוגרפיה –.
21.
נספח מספר
1 —
24.
נספח מספר
2 —

5 .