העבודה עוסקת בייצוג של נכים בכלי התקשורת תוך בחינה ספציפית של טקס ילדי הזהב של וראיטי שמשודר בערוץ 2. העבודה כוללת ראיונות עומק עם נכים ושאינם נכים. הראיונות עוסקים בדימוי שנוצר עקב משדר ההתרמה הן בקרב הנכים שצפו בו והן בקרב הלא נכים שצפו בו

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 13845
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

"נכון שבמדינה מתוקנת, המדינה הייתה צריכה לטפל בזה, אבל עד שהמדינה הזאת תהיה מתוקנת, הילד הזה ימות" משפט זה נאמר על ידי יאיר לפיד בפתיחת משדר ההתרמה "ילדי הזהב" למען ילדי וראיטי ישראל, ששודר בערוץ 2 בדצמבר 2003. דבריו של יאיר לפיד משקפים את ההתייחסות האמביוולנטית כלפי המשדר. מצד אחד, קשה להתווכח עם סכום של מעל ל- 4 מילון ₪ שגוייסו למען ילדי וראיטי. מצד שני, אכן זהו תפקידה של המדינה ומשדר מסוג זה מאפשר את הנצחת הקיפוח והאפליה של בעלי מוגבלויות בחברה הישראלית ודואג רק למיעוטם של הילדים בעוד השאר נאבקים בהגבלות תקציב וקשיים אחרים. זו הסיבה שמשדר "ילדי הזהב" מעורר עניין, האם הוא תורם לנכים? האם הוא הופך את מצבם לרע יותר? האם במשדר שנעשה בעבור נכים יהיו ייצוגים אחרים מכול תוכן תקשורתי אחר? מה חושב על כך הקהל? מה חושבים על כך הנכים עצמם?
אוכלוסיית הנכים היא ללא ספק מהאוכלוסיות החלשות בחברה הישראלית. בעיות נגישות קיימות בכל מקום, גם במבנים ציבוריים, אין חקיקה המאפשרת השתלבות מלאה של בעלי מוגבלויות בחברה והסטריאוטיפים שולטים בהלך המחשבה. לתקשורת יש חלק בהנצחת המצב כיוון שהיא מאפשרת לקול הדומיננטי המפלה להישמע שוב ושוב ולא מנהיגה שינוי שביכולתה לקדם. הייצוגים התקשורתיים של נכים כוללים את הסטריאוטיפים הרווחים בחברה ומוסיפים על הנזק שנגרם לאוכלוסייה זו באופן קבוע.
עבודה זו עניינה אומנם בתקשורת, אך לעיתים התערבבו התפישות כלפי הנכים במציאות בתוך התפישות התקשורתיות של נכים. ערבוב זה המחיש עד כמה התקשורת מעורבת בחיי היומיום, עד כמה יש לה חלק בעיצוב ועד כמה פועלת השפעה הדדית בין התקשורת לחברה.
משדר "ילדי הזהב" הוא משדר שנועד למען הנכים ומצהיר כי מטרתו לקדם את הנכים.
זו הסיבה שמעניין במיוחד לבחון את אופן הייצוג במשדר זה, שהציפייה ממנו היא שיציג תמונה שאכן מסייעת לנכים ויקדם את מעמדם החברתי.
עבודה זו תעסוק בשני מודלים להגדרת נכות, האחד רפואי אינדיבידואלי, והשני חברתי, ובאופן שבו הם באים לידי ביטוי בייצוג התקשורתי. כמו כן, עבודה זו עוסקת בחלקה של התקשורת בבניית זהות ובהשפעתה על המציאות הקיימת, בכוחה לשנות את המציאות ובייצוגים התקשורתיים עצמם על פי המודל של "נכה העל" מול "הקורבן האומלל". במרכזה של עבודה זו ראיונות עם קבוצה של קהל נכה וקבוצה של קהל לא נכה שיביעו דעתם על הנושאים הנבחנים.
מעטים המחקרים שעוסקים בקהל הנכה ולכן מחקר זה מתמקד בהתקבלות הדימויים על ידי הקהל הנכה ובדעותיו בנוגע ליחסי נכים ותקשורת.
תפישותיהם של נכים ולא נכים כלפי משדר ההתרמה "ילדי הזהב" עבודה סמינריונית במסגרת הקורס "מיעוטים, מדיה וחברות רב תרבותיות"
3 0 בדצמבר 2004
תוכן עניינים
מבוא …
3
רקע תיאורטי – 4
מתודולוגיה -. 13
ממצאים — 15
דיון בממצאים . 27
סיכום –… 30 ביבליוגרפיה – 31
נספח
1 –.. 34
נספח 2 א' -.. 35
נספח 2 ב' -.. 36
נספח 3 א' -.. 37
נספח 3 ב' -.. 38
נספח 4
–. 39