יחסי ישראל ארה"ב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6288
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

ישראל-ארצות הברית:  יחסים מיוחדים המשך הסטטוס קוו לאחר המלחמה הקרה תוכן העניינים
מבוא
פרק א – ישראל וארה"ב בזמן המלחמה הקרה א.      התגבשות מעמדה של ישראל במדיניות ארה"ב – רקע
ב.      מחלוקות בין ישראל לארה"ב ג.        האינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון ד.      סייגים לפוטנציאל העוצמה של ארה"ב על ישראל פרק ב – ישראל וארה"ב לאחר המלחמה הקרה א.      תמורות ומחלוקות ביחסי ישראל-ארה"ב ב.      האינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון ג.        שילובה של ישראל באינטרסים האמריקאיים והסייגים לעוצמתה של ארה"ב עליה פרק ג – סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה מבוא
מאז 1975 קיבלה ישראל מארצות הברית סיוע המסתכם ביותר ממאה מיליארד דולר. כיום מקבלת ממשלת ישראל 
2 מיליארד דולר בשנה כסיוע צבאי קבוע –  סכום האמור לגדול ב- 50 מליון דולר בשנה במשך שבע שנים ולהגיע עד 2.4
מיליארד דולר. כן מקבלת ישראל יותר ממיליארד דולר כסיוע כלכלי מיוחד. מזכר ההבנה בין ארה"ב לישראל שנחתם השנה, ממסד העברות כספיות חד-צדדיות לישראל לשמונה השנים הבאות. התלות הצבאית והכלכלית בין ישראל לבין ארה"ב ברורה; ישראל מתבססת בעיקר על ארה"ב בהספקת הנשק ואם יופסקו ההעברות הכספיות והמענקים החד-צדדיים, השקל יקרוס, או שבנק ישראל ייאלץ להעלות את שערי הריבית כדי לתמוך בשקל ויבלום בכך את הפעילות הכלכלית (המכון לחקר אסטרטגיה, 2001).
התנאים הנלווים לסיוע מגבירים את תלותה של ישראל, כך למשל, ישראל חייבת להוציא 75% מסכום הסיוע על נשק אמריקאי והיא אינה יכולה  למכור נשק המתחרה ביצרנים אמריקניים. עד סוף שנות ה- 80 מדיניות הסיוע האמריקאית לישראל, הוסברה בין היתר ע"י הצורך להחליש את ברה"מ. סוף המלחמה הקרה,  קץ  העידן הבין –גושי  והשלכות מלחמת המפרץ השפיעו מחדש על המניעים של ארה"ב. עם זאת, הסטטוס-קוו בסיוע הכלכלי-צבאי לישראל המשיך והביא לשליטה והשפעה מועטות ביותר של ארה"ב על מדיניותה ותהליכיה הפוליטיים הפנימיים של ישראל.
מטרתה של  עבודה זו היא לבחון את מניעיה של ארה"ב  להמשך הסטטוס-קוו גם לאחר המלחמה הקרה ולהסביר את הפרדוקס בו ארה"ב נותנת סיוע צבאי וכלכלי משמעותי ומקבלת שליטה והשפעה פוליטית נמוכה ומוגבלת יחסית על ישראל.
יחסי שתי המדינות ינותחו במסגרת עקרונות היסוד של המערכת הבינלאומית: האנרכיה שבבסיסה, עקרון התלות ההדדית המרסן אותה, היחס בין מבנה המערכת, התהליכים המתרחשים וכללי המשחק הקובעים את תפקודה של כלל המערכת. על מנת להסביר את הפרדוקס, נבחן את העוצמה במונחים של יחסי  פטרון- קליינט ונזהה את הגורמים הרגיונליים והגלובליים המשפיעים על מאמציו של הפטרון (ארה"ב) לשלוט על הפוליטיקה והמדיניות של הקליינט (ישראל). יינתן רקע על יחסי שתי המדינות, על מנת להבין את כיצד קיבלה ישראל את מקומה המיוחד במדיניותה של ארה"ב וכיצד הפכו היחסים לכאלו, המוגדרים כמיוחדים.
כמו כן, ינותחו המחלוקות בין ישראל לארה"ב והנסיבות האזוריות והגלובליות שקבעו את האינטרסים של ארה"ב בתקופת המלחמה הקרה ולאחריה והותירו את עוצמתה של ארה"ב על ישראל מוגבלת.
יש לציין כי העבודה מתמקדת בתקופה שלפני פריצת מאורעות אוקטובר 2000 ששינו את הנסיבות באזור. קשה עדיין לקבוע מפאת פרספקטיבת הזמן את השלכותיהם של מאורעות אלו ותהיה לכך התייחסות בסוף העבודה.