ניתוח נושא הבחירה בתאוריה האקזיסטנציליסטית, תאור מקרה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2262
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מבוא:
בעבודה זאת בחרנו לבדוק את נושא הבחירות על פי התיאוריה האקזיסטנציאלית, אנו נתמקד בבחירות שמטופלים עושים בחייהם בפרט ובטיפול בכלל בנוסף נבדוק מהי המשמעות של הבחירות אלו עלינו, על מטופלים ועל התהליך הטיפולי כולו. לדבריו של יאלום "מרבית המטופלים שלנו חווים קונפליקטים בתחום האינטימיות ויוצאים נשכרים מהטיפול אך ורק בזכות ההתנסות במסכת אינטימית עם המטופל"(יאלום, 2002) מטופלים רבים נוטים להימנע מקבלת אחריות על התנהגותם ובחירותיהם . במרכז למניעת אלימות, מקום עבודתה של ז'ניה, מטופלים רבים, גם גברים, המפעילים אלימות, וגם נשים הסובלות מאלימות רואים את עצמם בתור קורבנות של מצבים מסוימים, הנוצרים בחייהם. גברים נוטים להאשים את נשותיהם באלימותם.  "הטלת אשמה על האישה או על נסיבות החיים נפוץ אצל גברים אלימים. מרבית הגברים המכים טוענים, כי נשותיהם בהתנהגותן הפרובוקטיבית, בתוקפנותן המילולית ובחוסר הבנתן אותם, גרמו להם להיות אלימים" ( בוכבינדר, פולק – שמואלי, "טיפול פרטני לגבר",1994).
ביו התפקידים העיקריים של המטפל, לפי הגישה אקזיסטנציאלית. להביא את המטופל להכרה באחריותו במצב, שהוא נמצא בו.
קבלת אחריות, שלפעמים גם כרוכה בתחושת אשמה וחרטה על מעשיו, עשויה לגרום למטופל להגיע לשליטה אמיתית בחיים שלו. הבחירות, שאדם עושה מתוך מקום אמיתי ומחובר לצרכיו, בחירות אותנטיות, מביאות את האדם למקומות, שבהם הוא חש שליטה על חייו.
יחד עם זה כל בחירה גם מלווה בכאב. "קבלת החלטה מנתקת אותנו באחת מאפשרויות אחרות. בחירה באישה אחת או בקריירה אחת פירושה ויתור על כל האפשרויות אחרות. ככל שאנו מודעים יותר למוגבלותנו, כך אנו נוטשים את המיתוס הייחוד האישי שלנו, את מיתוס הפוטנציאל  הבלתי מוגבל, אי החדירות והחסינות מפני חוקי הגורל הביולוגי,( יאלום, 2002).
בעבודה זו בחרנו לנתח מקרה מתוך השדה הטיפולי של ז'ניה. בניתוח המקרה שמנו דגש על הבחירות, אותנטיות או "מאולצות" שהמטופל עשה ועל דרך קבלת ההחלטות שלו בחייו.