היחסים בין האם המאמצת לאם הביולוגית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2001
מספר מילים 3868
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר נושא אימוץ ילדים הוא מורכב מאוד, רגיש מאוד ונוגע בקצות העצבים של האנשים הנוגעים בדבר ולכן גם בקצות העצבים הרגישים של החברה בה הם חיים. אני רואה חשיבות בעצם העלאת הנושא השנוי במחלוקת, משום שעד היום, גם בחברות המתקדמות, נקשר נושא האימוץ בעיני דעת הקהל לחריגויות חברתיות, כמו אלימות כלפי ילדים, התעללויות מיניות, נכויות וכו' (דוגמה לכך אפשר למצוא אפילו בקיטלוג הרשמי של הספריות בישראל ובעולם: המספר הקטלוגי של כתבי העת, המאמרים והספרים העוסקים באימוץ שייך לאותה קטגוריה של חריגויות אחרות בחברה). מתוך הנושא הכללי של אימוץ, בחרתי לעסוק במה שנוגע לזכויותיהם של  ה"שחקנים" המשתתפים באימוץ, ולשאול – איזה הסדר בין השלושה יפגע הכי פחות בזכויות האישה ובזכויות הילד?
אנסה לבחון את השאלה מכמה ההיבטים, כאשר הקו המנחה אותי הוא ההתייחסות של כל היבט – אל זכויות האדם וזכויות האשה. ראשית אסקור בקצרה את מצב זכויות האישה בארץ ובעולם כיום ואשאל האם החוק הקיים היום בארץ ובעולם מגן על זכויות האישה  בתחום האימוץ – האם הוא מבטא יחס שווה אל האם הביולוגית ואל האם המאמצת? האם הוא נובע מחוקי הדת היהודית לגבי אותו נושא? לאחר בדיקת ההיבט החוקי אשאל: אם החוק הוא כזה שאינו מאפשר לאישה שמסרה את ילדה לאימוץ להיות איתו בקשר  – האם אינו פוגע בזכויות האישה? ואם נסכים שהוא אכן פוגע בה, ויש לשנותו – איך ישפיע קשר זה על שני ה"שחקנים האחרים": האם כתוצאה מהגנה על זכויות האם הביולוגית לא נפגעת זכותה של האם המאמצת? ויש אדם נוסף – הילד: איזו החלטה נכונה יותר מבחינת השמירה על זכויותיו: זו האוסרת שמירת קשר בין הילד לאמו הביולוגית או זו המאפשרת קשר עימה?
בעבודתי אתייחס בעיקר לפרק 4 מתוך ספרה של DRUCILLA CORNELL, המצדדת במתן אפשרות לאם הביולוגית לשמור על קשר עם הילד שמסרה לאימוץ, כדי לשמור על זכויותיה כאדם וכאישה. זאת, משום שזוהי השקפה שאינה מקובלת בעולם וראויה לבדיקה. על מנת  להתמודד עם דעה זו ולהציג גם עמדות אחרות, נעזרתי בספרות מקצועית מהתחום הפסיכולוגי והחברתי. מועד הגשה: ינואר  2001
תוכן העניינים:
עמ' מבוא ………………….………………..…………     3                      מצב זכויות  האישה כיום ……………………….    4
החוק בעולם ובישראל בנושא אימוץ ….……….    7
אימוץ בעיני הדת היהודית………………………     9
זכותה של האם הביולוגית…………. ………….     11
זכותה של האם המאמצת………….……………     12
זכות הילד המאומץ…………………….……….      13
סיכום……………………………………………        14
ביבליוגרפיה…………………………………….        15