מדיניות המים בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2001
מספר מילים 6088
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תקציר במסגרת דיון בקשיים בביצוע מדיניות לאומית, בחרתי לטפל בבעייתיות שבהגדרת הבעיה, משום שלעיתים קרובות, המדיניות הציבורית לא מצליחה להתמודד עם בעיות משום שהן לא הוגדרו נכון.
בתור CASE STUDY  בחרתי במדיניות המים בישראל, היות שמשק המים בישראל מצוי כיום במשבר החמור ביותר בו היה אי פעם, ועל פי השערתם מומחים, מצב זה הוא תוצאה של כשל במדיניות, ולא מצב אובייקטיבי של מחסור במים. על פי הספרות שקראתי לקראת הכנת העבודה, ועל כך עוד אפרט בהמשך – משבר המים במדינת ישראל נובע משתי הגדרות – האחת פוליטית – העדפת שימור החקלאות (כיעד לאומי) על פני בעיית נדירות המים, והשניה, לאור המדיניות הנובעת מן הראשונה – הגדרה לא נכונה של בעיית מצאי המים הקיים בישראל. בעבודתי לא אטפל במדיניות כל הממשלות עד היום, שהעדיפו – מסיבות (שגויות או לא) של אינטרסים לאומיים, לקיים את החקלאות ולא לוותר עליה, למרות נדירות המים.
לשאלה זו אקדיש רק פרק קצר, כדי שישמש רקע לשאלה המרכזית. השאלות שאני שואלת הן:
      
1 .         האם נדירות המים בישראל היא תוצאה של מחסור אמיתי במשאבי מים או של הקצאה לא נכונה של משאבי המים הקיימים במדינה כתוצאה מהגדרה לא נכונה של הבעיה?
      
2 .          אם הסיבה היא הקצאה לא נכונה – מה הם הכשלים שהמדיניות הלאומית לקתה בהם? מה היתה הטעות בהגדרת הבעיה – ולמה? שאלות אלה אנסה לברר תוך כדי בירור נושא הגדרת בעיה במדיניות ציבורית בכלל, כולל מצב הבעיה, כיצד מתעוררים מצבי בעיה, שלבי הגדרת בעיה, שיטות להגדרת בעיה וניתוח פוליטי – כל אלה עפ"י החוקרים שעסקו בנושא זה. לצורך זה נעזרתי בעיקר בספריהם של החוקרים & MacRae  Wilds  וכן Weimer & Vining, שהרחיבו בנושא "הגדרת הבעיה" מהבחינה התיאורטית.
לצורך תיאור ה-CASE STUDY  והבנת מקור הבעיה הספציפית, אסתייע בהצגת נתונים סטטיסטיים, ובהצגת תפיסת המדיניות הנובעת מהרקע
ההיסטורי, מצב עומס היתר של בעיות בו היתה (ועדיין) שרויה המדינה, קיומם של יעדים סותרים ועוד. בחלק זה נעזרתי בספרים ומאמרים שנכתבו בשנים האחרונות בישראל, כאשר כבר היה ברור שמשק המים נמצא בבעיה וכן במאמרו של שרקנסקי על מדיניות ציבורית בישראל. כמו-כן נעזרתי בחומר טרי, שקיבלתי ממשרד התשתיות הלאומיות, שחלק ממנו מסווג ולא נמצא במאגרי המידע. מה שאנסה להראות הוא, שבעיית המים בישראל אינה מחסור אובייקטיבי במים – אלא ניצול לא נכון של מאגרי המים הקיימים בישראל ושהמצב הקשה מבחינה זו כיום בישראל הוא תוצאה של הגדרה לא נכונה של הבעיה.
תאריך הגשה: יוני 2001
תוכן העניינים
עמ' מבוא
3
רקע
4
השיקולים הפוליטיים
4 הגדרת הבעיה:
5
                  מצב הבעיה
6                   כיצד מתעוררים מצבי בעיה 7
                  שלבי הגדרת הבעיה
8                   שיטות להגדרת בעיה
1 0 האילוצים ואי-הוודאות
1 2
יישום המדיניות
1 3
הביקוש למים בישראל
1 3
מדיניות תימחור המים
1 5
יעדים סותרים ועומס-יתר של יעדים לאומיים
1 7
האם יש פתרון לבעיה?
18
מסקנות
1 9
ביבליוגרפיה
2 0 נספחים
2 1