עבודה הדנה בנושא בשלושה אספקטים: הלם תרבות של תייר, של התרבות המתויירת ושל התייר השב לארץ מוצאו

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3619
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

עבודה זו מציגה את נושא הלם התרבות לכל מרכיביו, מהמבנה האידיאלי של שלביו ועד לתופעות נוספות הקשורות בהלם תרבות, במטרה לדון בהלם התרבות והתבטאויותיו בקרב תיירים ותרמילאים. זו בעצם שאלת המחקר שלי, מהו הלם תרבות בקרב תיירים ותרמילאים.
הלם התרבות נחקר דרך דיסציפלינות רבות, החל מרפואה ועד אנתרופולוגיה, פסיכולוגיה ועוד.  מסקנות המחקרים השונים, תואמות בכל הדיסציפלינות.  בעבודה זו כוונתי להסביר ולבאר את הלם התרבות על ידי סינתזה של המחקרים הללו והצגת תהליך ההבנה של תופעת הלם התרבות, ההיסטוריה של המחקר סביב התופעה, מאפיינה וגורמיה בקרב תיירים ותרמילאים, בניסיון לבדוק כיצד משתנה השפעתו של הלם התרבות מאדם לאדם. בעבודה מפורטים מקרים שונים של הלם תרבות והדרך בה הוא נחווה, בצורה שונה, על ידי אנשים שונים אשר מטיילים בארצות שונות. כמעט בכל ביקור בתרבות לא מוכרת יחווה האדם הלם תרבות, שהשפעתו ומידתו כאמור, משתנה, אך אין ספק שברוב הפעמים הוא מופיע, בצורה זו או אחרת. כשניגשים לחקור נושא כמו תיירות ותרמילאות, יש חשיבות רבה לעיסוק בתופעת הלם התרבות עקב השפעתה על המטייל, שהרי הלם  התרבות עלול לגרום למטייל להפסיק את טיולו או להוות מכשול כשהמטייל חוזר לארץ מוצאו, תופעה המכונה הלם תרבות מהופך.
כמו כן, הלם התרבות יכול לפגוע באוכלוסיה  המקומית, שבה מטיילים אנשים רבים, אלו הם שלושת האספקטים של הלם תרבות והשפעתו על תיירות ותרמילאים אשר יוצגו בעבודה. מודעות לתופעות אלה והתחשבות של המטייל בהן יכולה להקל עליו בכניסתו לארץ חדשה, בחזרתו לארץ המוצא וכן על המקומיים בארץ בה הוא מתעתד לטייל.
כאמור, הלם התרבות נחקר על ידי כמה וכמה דיסציפלינות.
בעבודתי שימשו אותי  מחקרים שנעשו בתחומי האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה והפסיכולוגיה, והם היוו את בסיס העבודה.
לצערי, למרות המחקר הרב שנעשה בתחום הלם התרבות, אין פתרונות מידיים לתופעה, כלומר, מלבד המודעות לכך שהלם התרבות עלול להתרחש במידה זו או אחרת, אין פתרונות מיוחדים למצב מלבד  ההתמודדות העצמית והזמן, שעוזרים לאדם הסובל מהלם התרבות. בנוסף לכך, הצורה הכי טובה להבין את הלם התרבות היא בעצם לראיין אנשים אשר לקו בו, אך מעניינה של עבודה זו בספרות המחקרית הקיימת בנושא הלם התרבות ולכן היא אינה כוללת מחקר מקיף דיו, שהיה ניתן להשגה באמצעות ראיונות בקרב התיירים והתרמילאים.
תוכן עניינים
מבוא -…1          פרק I- התפתחות המחקר סביב הלם התרבות –2            פרקII- הלם תרבות בקרב תיירים ותרמילאים -…5      א. גיל המטייל –5        ב. ניסיון קודם בטיול 6   ג. אתנוצנטריות -…7           ד. הבדלים תרבותיים 7
ה. פערים טכנולוגיים …8           ו. ארגז הכלים (Toll kit) –9
פרק-III הלם תרבות מהופך והלם תרבות בקרב התרבות המתוירת –10         א. הלם תרבות מהופך (Reverse culture shock) -10      ב. הלם תרבות בקרב התרבות המתוירת …11       סיכום ומסקנות -..12