ניתוח פרק בסדרה איש משפחה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2023
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

בית הספר לתקשורת המדיה , המשפחה ומה שביניהם ייצוג האישה בקומדיית מצבים ניתוח מקרה ' איש משפחה '   תאריך : תשס"ז , סמסטר ב' המדיום הטלוויזיוני מהווה סוכן חברות חדש  ותשתית לקשר חברתי ,  משמעותי  ויציב ומכאן כוחו העצום לטפח בצופים תפיסת עולם והבניית מציאות .סוכן חברות זה תופס נתח גדול בחיי הפרט והשפעתו  על רוב תחומי החיים היא עצומה. ( כספי , 1995). במדיום זה קיימים  ז'אנרים שונים שבניהם הז'אנר  קומדיית מצבים שהינו פופולרארי בעולם כולו .   סדרת הטלוויזיה  אותה בחרנו לנתח  במסגרת עבודתנו היא תוכנית ההנפשה  'איש משפחה ' האמריקאית .סדרה זו שייכת לסוגה שמהווה שם כללי לכל סוגי קומדיות המצבים . הסדרה נוצרה על ידי סת' מק'פרלן עבור רשת הטלוויזיה פוקס ועלתה לשידור לראשונה בשנת 1999.הסדרה מתרחשת בעיירה הדמיונית קוהוג  והיא מתעדת  ומתמקדת בחייה של משפחת גריפין הנמנית עם המעמד הבינוני. בתוכנית יש התייחסויות ישירה  לתרבות המודרנית  הנגישה – תרבות מתירנית שבה מתקיים  חופש ביטוי מילולי אולם יש נגיעה   באירועים מן העבר הבאים לידי ביטוי בשינוי מיקום ההתרחשות. שינוי זה יוצר בולטות למעשיהן המגוחכים של הדמויות הפועלות. הדמויות בסדרה הן :  פיטר גריפין אב המשפחה.  הוא ממוצא אירי-אמריקני קתולי,שמן, ולרוב אנו יכולים לראות אותו שותה בירה ,מזיק לסובבים אותו והוא נהנה למתוח את אשתו לויס. לויס אשתו של פיטר,רזה מאוד ,  עוסקת בהוראת פסנתר. היא נמצאת רוב שעות היום בבית. היא נצר למשפחה אריסטוקרטית עשירה.  לפיטר וללויס שלושה ילדים: מג גריפין – הבת הבכורה, אומצה על ידי פיטר ולויס ונלעגת רבות בסדרה על כיעורה ועל חוסר הצלחתה החברתית.כריס גריפין – נער מתבגר בעל עודף-המשקל ויכולות אקדמיות נמוכות ביותר, אשר ברוב המובנים, הוא גרסה צעירה של אביו. סטואי גריפין – התינוק הגאון אך המרושע והשטני אשר מתנהג בצורה זדונית, בעל נטיות הומוסקסואליות לעתים.
מטרתו היא להשתלט על העולם ולהרוג את אמו, לויס. בריאן גריפין – הכלב האינטלקטואלי המדבר של המשפחה. ראוי לציין כי הוא ,מאוהב בלויס. בסדרה קיימות דמויות נוספות כגון קצין משטרה נכה , אשתו הנמצאת בהיריון נצחי ובוני טייס רווק ובעל יצר-המיני בלתי נלאה.
רלוונטיות הסדרה לעבודתנו היא העובדה כי בתוכנית זו המשפחה  מושפעת מאירועים  חברתיים  חיצונים ופנימיים המשפיעים על אופי ארגון  המשפחה והתנהלות חיי  היומיום שלה . מעניין יהיה לבדוק את השפעת אירועים אלו על ייצוג האישה בסדרה. האם המשפחה המסורתית שמרה על ייצוג האישה באופן סטריאוטיפי או שמא האישה דואגת ליצירת שינוי במעמדה. שאלת המחקר בעבודה זו הינה :  מהו ייצוג האישה במשפחת גריפין ? השערת המחקר היא שייצוג זה ייעשה בצורה סטריאוטיפית וסקסיסטית.
המחקר יבוצע באופן איכותני – ניתוח  ייצוג   האישה לאחר צפייה בסדרה 'איש משפחה'  ובדיקת יחסי הכוחות במשפחה.