ניהול ומנהיגות ציון A-

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4578
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

עבודה אישית במודול: ניהול ומנהיגות – 2075
העבודה מוגשת כחלק מן הדרישות לתואר ראשון במנהל עסקים תקציר מנהלים "ניתוח התנהגויות של מנהיגים, מנהלים והאפקטיביות שלהם בארגון הם נושאים שנמצאים במרכז העניינים כיום. עד היום לא הוכח בצורה אמפירית היחס בין מנהיגות, חלוקת מידע ואפקטיביות ארגונית" (Mohamed H Behery 2008 ) "מנהיגות-התהליך שבו פרט אחד משפיע על חברי הקבוצה ביחס ליעד מסוים של הקבוצה או הארגון".
בהתאם להגדרה לעיל מנהיגות מערבת בעיקר השפעה, כלומר מנהיג משנה את הפעולות או העמדות של כמה מחברי הקבוצה או של הכפופים לו. ישנן מספר טכניקות לעשות זאת- החל מטכניקות של כפיה וכלה בטכניקות של שכנוע רצוני. באופן כללי מנהיגות מתייחסת לשימוש בטכניקות רצוניות- זה בעצם מה שמבחין מנהיג מדיקטטור. מנהיגות מבוססת על רגשות חיוביים בין המנהיג לכפופים לו. כלומר, המונהגים מקבלים את השפעת המנהיג בגלל שהם מכבדים, אוהבים או מעריצים אותו, ולא בגלל שהמנהיג מחזיק בעמדת כוח פורמאלית. מנהיגות מערבת שימוש בהשפעה למטרה מסוימת. על מנת להגיע ליעד מסוים של קבוצה או ארגון המנהיגים מתמקדים בשינוי הפעולות והעמדות של אלו הכפופים להם בהקשר למטרה מסוימת. המנהיגים פחות מעוניינים בשינוי הפעולות והעמדות שאינן קשורות למטרה זו. התפקיד המרכזי של השפעה במנהיגות רומז כי מנהיגות היא דרך דו סטרית. מנהיגים משפיעים על הכפופים להם בדרכים שונות אולם, המנהיגים גם מושפעים מהכפופים להם. מנהיגות קיימת רק אם קיימים מונהגים. נוטים להתייחס למנהיג ולמנהל כאל מילים נרדפות. מושגים אלו אינם זהים וחייבים להפריד ביניהם. הפונקציה המרכזית של מנהיג היא ליצור את המטרה הנחוצה לארגון ואת האסטרטגיה בה יש להשתמש על מנת להשיג מטרה זו. בניגוד לכך, הפונקציה המרכזית של מנהל היא ליישם את החזון הזה. בעוד שניהול הוא התמודדות עם מורכבות, הנהגה היא התמודדות עם שינוי. מנהלים יוצרים תוכניות ומנטרים תוצאות, ומנהיגים יוצרים כיוון על ידי ייסוד של חזון לעתיד.
כלומר, מנהיגים טובים גורמים לאנשים להאמין בחזון שלהם ולפעול על מנת להגשימו.  יש לציין שבפועל יש למנהיגים ולמנהלים מספר רב של תפקידים חופפים, דבר שגורם להבחנה ביניהם להיות קשה.
תוכן עניינים
מבוא – מה מטרת המטלה הבדל בין מאפייני מנהל ומנהיג ניתוח ביל גייטס על פי מאפייני מנהל ומנהיג שהוצגו מסקנה- האם ביל גייטס הוא מנהל או מנהיג הצגת שתי תיאוריות למנהיגות השוואה בין שתי התיאוריות-הצג את מידת הדמיון והשוני בין התיאוריות ניתוח והערכה ביקורתית של  ביל גייטס על פי התיאוריות שהוצגו סיכום ומסקנות רשימה ביבליוגרפית מבוא
מנהיגות נועדה להפעיל אנשים וחשובה במיוחד במצבים בהם הדברים לא ברורים, למשל מצבי לחץ ומשבר. אם אנשים יודעים מה לעשות, ויש להם מוטיבציה וכישורים – המנהיגות פחות חשובה.
מנהיג מנסה לחדש, להוביל אנשים למקום אחר, גם בהקשר הארגוני. מחקרים רבים הראו שלא כל חזון הוא בהכרח חזון שילכו אחריו. מנהיג שמחדש יגרום לאנשים ללכת אחריו אם החדשנות שלו מתקבלת על הדעת, סבירה והגיונית. המנהיג אמור להיות מסוגל להעביר לאנשים את החזון, כי מה שבאמת מייחד מנהיגים ממנהלים זה שיש להם יכולת להניע, הם מהווים מודל לחיקוי ומקור להשוואה. חלק גדול מההשפעה של מנהיגים היא בדרך-כלל רגשית, הם יכולים לגרום לאנשים להערצה גדולה, התלהבות ולסחוף אותם.
לסיכום – בעבודה זו נבחן את ההבדלים בין מנהל ומנהיג