סיכומים לקורס "העיר הגדולה"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5342

תקציר העבודה

סיכומים לשיעור העיר הגדולה מבוא – נסקור ערים גדולות בסיפורת ואת ההתפתחות הכרונולוגית שלהן ונבחן את הייצוג שלהן בסיפורת.
קיים קושי בהתבוננות בעיר, בתפיסה הקוגניטיבית שלה ובייצוג שלה – במהלך הקורס נבדוק איך מתמודדים עם הקושי שיש בתיאור של עיר כדבר מורכב בצורה של מילים.
השיעור עוסק בשאלות מרחביות – המרחב בסיפורת הקורפוס – יצירות שהן סיפורת עברית אנו מנסים לבחון את העיר הגדולה מתוך מגמה היסטורית – התפתחותית בסיפורת העברית.
הקורס אינו עוסק בעיר קונקרטית אלא אנו ננוע בין ערים.
הזמן – המחצית השניה של המאה ה- 19 (שנות ה- 60 של המאה ה- 19) ננסה לראות את ההשתנות של החוויה העירונית – העיר היא לא דבר סטטי, אלא משתנה.
אנו בוחנים את התמה העירונית כנושא ספרותי דרך מהלך ההיסטוריה.
בקורס נשאל שאלות שקשורות למרחב, אולם המילה מרחב היא בעייתית – יש עוד מילים שיכולות לשרת אותנו בדיון הזה: גבול, מקום, חלל, סביבה, נוף, אתר וכו'.
אנו עושים הבחנה בין מרחב למקום:
מרחב – אנו מייחדים למרחב משמעות תיאורטית שעוסקת באובייקטים פיסיים כמו נקודות התבוננות, אלמנטים ארכיטקטוניים וכו'.
מקום – אנו מייחדים למקום משמעות קונקרטית – זהות, אידיאולוגיה, תפיסה מנטלית, עמדה כלפי המרחב וכו'.
המרחב עוסק במובן הצורני  – ההתבוננות בעיר לא יכולה להיות רק מרחבית – אנו נמצאים תמיד באיזו שהיא עמדה ביחס לעיר.
המקום קשור יותר לגיאוגרפיה החברתית אנושית.
אי אפשר לעשות הפרדה בין מרחב ומקום – אלו שתי נקודות תצפית לאותו הדבר – אנו תופסים את המרחב והמקום בו בעת.
כשאנו מדברים על עיר היא נבחנת מהרבה פרספקטיבות: אפשר לראות אותה מתחום התכנון האורבני, מתחום הגיאוגרפיה החברתית או העירונית, מתחום הארכיטקטורה, מתחום ההיסטוריה, מתחום הסוציולוגיה ועוד.
השאלה העירונית היא עשירה ומגוונת – אנו הופכים את השאלה העירונית למורכבת יותר מפני שאנו מנסים לראות את העיר כמיוצגת בטקסט מסויים.
אופיה של עיר – הניסיון לתפוס את הבלתי נתפס – בפתח הקורס אנו עומדים בניסיון לתאר את המורכבות בחוויה העירונית ובתפיסת העיר.
עיקרון אחד ראשוני של העיר הגדולה – אפשר לתאר את העיר כדבר שמתקיים בו ניסיון לתפוס את הבלתי ניתן לתפיסה.
העיר מורכבת מאין סוף פריטים, יש בה תנועה מתמדת והיכול לתפוס הכל הוא בלתי אפשרי – אנו תופסים רק חלקים, קטעים – זה הרעיון המרכזי של הקורס.
העיר היא מרחב שיש בו רמות גבוהות של מורכבות מרמות שונות – זמן, היסטוריה, זכרון, השתנות, אידיאולוגיה, תרבות, התפתחות, לאום, דת וכו' ולכן כמעט בלתי אפשרי לתפוס אותה.
בנוסף העיר היא דינמית, –
העבודה ללא ביבליוגרפיה וללא מקורות