התייחסות לשתי הכנסיות המוקדשות לבתולה: Nea

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2834
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

     בעבודתי זו אתייחס לשתי הכנסיות המוקדשות לבתולה: Nea Moni, ו-   Kariye Djami או  Chora , ואנסה לבדוק איך הקיסרות השפיעה על בניית שתי הכנסיות וקישוטן.
האם הפטרון הקיסר הנציח את עצמו באיזה שהוא אופן בכנסייה עצמה, דרך בחירת סצנה מסוימת ואופן התיאור שלה או הייצוג שלה? באיזה גרסה של סצנה הוא יכול לבחור ולתאר בכל מקרה? ואם ישנן כתובות, למי הן מיועדות? אם מיועדות? ובסוף איך הקיסר הפטרון החליט לעשות זאת באיזה גרסה של סצנה? ואיפה מיקם את התמונה עצמה בתוך הכנסייה והחשיבות שנתן לה ומה מיוחד בה ?..
אבדוק זאת דרך הפרקים הבאים:
בפרק הראשון: אדון בספור של שתי הכנסיות, מי היו הפטרונים שלהן? ומה  נסיבות הבניה שלהן?
בפרק השני: אבדוק את הסצנות המיוחדות אלה שבכנסיית Nea Moni  ואת המוזאיקות שבנרטיקס הפנימי המרכזי בכנסיית Kariye Djami. איזה גרסה של סצנה יכולים לבחור ולתאר בכל מקרה על מנת להדגיש או להנציח את הקיסר הפטרון? המוזרות והשוני באופן ייצוג הדמויות.
ובפרק השלישי: על מנת להבין את אופן ייצוג התמונות ולפרש נכון את התיאורים מתוך הקונטקסט האורגינאלי של התקופה, אם זה פולחן דתי, הלוויה פרטית ליסוד האימפראטורי או מרפא החייאה אשווה אותם עם תמונות מקבילות מכנסיות אחרות. ולסיכום, אבחן את המוזאיקות בכלל בשתי הכנסיות כל אחת לחוד וביחד. איך המוזאיקות נראות מתוך פרספקטיבה קיסרית גם בבחירת הסידור של הדמויות ובגישה שהדגישה את חשיבות הקיסר הפטרון והמעמד המלכותי?