השפעת פרסום ריבית בנק ישראל על מדד מחירי המניות בתל אביב - מבחן אירועים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 10182
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מטרת עבודה זו היא לבדוק את יעילותו של שוק ההון בישראל בגרסא החצי חזקה שלה (semi-strong form). נעשה זאת באמצעות בדיקת השינוי במדד מחיר המניות בבורסה בעקבות פרסום שער הריבית של בנק ישראל מידי חודש.
נרצה לבדוק אם, באיזה כיוון, ובאיזה מהירות מותאמים מחירי המניות לאינפורמציה חדשה זו המגיעה לשוק.
הכוונה במונח "אינפורמציה חדשה" הנה לחלק הבלתי צפוי של המידע.
אכן, פרסום של אינפורמציה שהייתה צפויה אינו צריך לשנות את מדד מחירי המניות בשוק. יעילות שוק ני"ע תיבחן, כאמור, ע"י בדיקת ההשפעה של האינפורמציה החדשה (הבלתי צפויה) בימים הסמוכים להגעתה אל השוק (לפני ואחרי) על מדד מחיר המניות. נבדוק את מהירות ההתאמה של המדד לאינפורמציה החדשה (אחרי האירוע), ונבדוק גם אפשרות של דליפת מידע (לפני האירוע).
אנו משערים כי, ירידה בלתי צפויה בריבית בנק ישראל גורמת לעליה במדד מחירי המניות בבורסה בת"א, ולהיפך.
אנו משערים כי ההתאמה במחיר המניות בעקבות שינוי בלתי צפוי בריבית, מתרחשת ביום המסחר הראשון לאחר הפרסום (השוק הנו יעיל). כנגזר מכך, אנו משערים כי לא ניתן להשיג רווח מעל הנורמאלי בהשקעה במדד המניות לאחר הפרסום היות וההתאמה הנה מיידית. כמו כן, אנו משערים כי לא קיימת דליפת מידע לפני האירוע. השערה זו נובעת ישירות מהגדרת "אירוע", אשר מתייחסת אך ורק לרכיב הבלתי צפוי של השינוי בריבית.
תוכן העניינים:
מבוא
סקירת ספרות השערת המחקר מתודולוגיה מבנה נתונים ניתוח תוצאות סיכום ביבליוגרפיה נספח