התעללות מינית בילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3248
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים
ראשי פרקים:
פרק 1 – הגורמים להתעללות מינית
ע"מ 2
  פרק 2 – התעללות מינית בילדות והשלכותיה בבגרות – ע"מ 3
פרק 3 – פסיכותרפיה לילדים שעברו התעללות מינית . ע"מ 4-7
מבוא
לצערנו, מקרי ההתעללות בילדים אינם נדירים. יחד עם זאת, מעטים הם מקרים שנחשפים ומסוקרים בתקשורת. חוסר פרופורציה זה מייחד דווקא את ההתעללות במשפחה בשל קשר השתיקה המשותף לתוקפים ולנתקפים. קשר שתיקה זה מתאפשר הן משום שהגדרת ההתעללות במשפחה אינה נחרצת ואכן, התעללות במשפחה של הורים כלפי ילדיהם עוטה על עצמה ברוב הפעמים תכסית של פעולת ענישה חינוכית, והן משום שהילד בהגדרה הינו קטין חסר ישע הנתמך בהוריו, ואוהב אותם למרות ההתעללות.  ההתעללות בילדים נעשית לרוב ע"י הוריהם, ולחילופין היא תוצר של תנאי קיפוח והזנחה. האחראים להתעללות יכולים להיות לא רק בני משפחה אלא גם אנשים מוכרים או לחילופין זרים. (לי וטולמן,
2 006).                                                                                                                                                  ההתעללות בילדים כוללת: התאכזרות נפשית – התנהגות הרסנית שיטתית וחוזרת של הורה או מטפל הורי, המעוותת או חוסמת תחושת זהות והערכה עצמית, ומחבלת בתפקודים הרגשיים או האינטלקטואליים של הילד ובסיכוייו לקשור קשרים בין אישיים חיוניים בהווה ובעתיד. הזנחה – שלילת טיפול בילד בדרך של מניעת מזון וטיפול רפואי, נטישה וחשיפתו לסכנה כלשהי, חוסר סיפוק של גירויים הנחוצים להתפתחות חושית תקינה, וחסך רגשי שנובע ממיעוט במגע גופני או חוסר בתקשורת מילולית או בלתי-מילולית. התעללות גופנית – פגיעה אלימה שנעשית בזדון על ידי הורה, בן משפחה או מבוגר. ההתעללות מתבטאת בפציעה חיצונית עד גרימת נכות ואף מוות.
התעללות מינית/ניצול מיני – התנהגות מינית של הפוגע כלפי הילד, הכוללת נשיקות, ליטופים, חשיפה, מגע אוראלי ואוננות.
כל אלה משפיעים על הנפגע לא פחות ממעשי סדום וחדירה וגינאלית מלאה. (עדן, 1996). בעבודה זו נתמקד בנושא – התעללות מינית בילדים והשפעות הפגיעה המינית  על המשך חייהם.  התעללות מינית בילדות, בעיקר התעללות מתמשכת על ידי אב או קרוב משפחה אחר, היא אחת הפגיעות הקשות שקיימות. פגיעה שמשאירה נזקים קשים ומתמשכים אצל הקורבנות. כיום ידוע כי התעללות מינית בילדות היא אחד הגורמים המרכזיים לפסיכופתולוגיה קשה כמו: מחלות נפש, התמכרות לסמים ולאלכוהול, בריחות מהבית בגיל ההתבגרות והתנהגות מינית מופקרת, התדרדרות לעבריינות וזנות, הפרעות אכילה ועוד (פאס, 2006). נתבסס על מספר מקורות שיוכיחו כי ישנן השפעות משמעותיות בין פגיעה מינית בילדות והשלכות קשות מאוד בבגרות. נסקור את הגורמים להתעללות מינית בילדים, נראה מספר דרכי טיפול ושיקום לילדים שחוו התעללות מינית בחייהם ונסיים במסקנות לגבי טיפולים אלה.