התעללות והזנחת קשישים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5908
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

מבוא
תקופת הזקנה היא תקופה של שינוי אשר מתבטא אצל קשישים רבים, אם כי לא אצל כולם, בפרישה ממערכת שלמה של תפקודים חברתיים. הפרישה מהעבודה של אלה מהם שעבדו מחוץ לביתם מלווה בצמצום של מעגל הקשרים החברתיים והמפגשים היומיומיים. הירידה בהכנסה בשל הפרישה מהעבודה מצמצמת אצל רבים את האפשרויות הכלכליות. בעיות הבריאות, המחלות והמגבלות כתוצאה מנכויות וממכאובים שמלווים את גיל הזקנה מצמצמים אף הם את האפשרויות של קשישים לעסוק באותן פעילויות בהן עסקו בעבר ואותן בעיות בריאותיות מצמצמות עוד יותר את המשאבים הכספיים של הקשישים, כי הן מייקרות את הוצאותיהם השוטפות. חלק ניכר מן הצמצום קשור, אם כן, לגורמים תעסוקתיים וכלכליים, ופחות לבעיות הקשורות לגיל עצמו.
אולם בל נשכח כי קשישים סובלים בין היתר גם מהדרה חברתית ומסטריאוטיפים המלווים זקנה באופן כללי (Harrigan & Farmer, 1992, in Cox & Parsons, 1994).
תוחלת החיים כיום בישראל היא מהגבוהות בעולם, זאת הודות להתפתחות והשתכללות של שירותי הבריאות, שיפור איכות הסביבה ושינוי הרגלי החיים של התושבים. בשנת 2005 הייתה תוחלת החיים של נשים  82.3 שנים ושל גברים 78.3 שנים (לעומת 73.9 ו-70.3 בשנת 1975). בתיקון לחוק העונשין משנת 2008 קשיש הוגדר כמי שמלאו לו
6 5 שנים וקשישה 60 שנים. הדת והחברה היהודית המסורתית העניקו לאדם הבא בימים או לאדם הקשיש מעמד חשוב וציוו על כל הפרטים בקהילה להעניק לאדם זה את הכבוד הראוי לו – "בפני שיבה תקום והדרת פני זקן". ראוי לשאול האם גם בחברה הישראלית המודרנית נהנה האדם הזקן ממעמד מיוחד ומיחס של כבוד והערכה. האם הקשישים בישראל המודרנית, אשר חיים שנים רבות יותר גם נהנים משנים טובות יותר?
למרבה הצער, התשובה לכך אינה מסתכמת ב'כן' ברור והחלטי ויתכן שאפילו לא ב'כן' מהסס. בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקרים של אלימות נגד קשישים, החל ממארבים ליד בנקים, חטיפת תיקים, התפרצויות ושוד של דירות ועד להתעללות פיזית המסתיימת לרוב בטיפול בבית חולים ובמקרים הקשים והמזעזעים גם ברצח. הקשישים, אשר עקב התקדמות המדע, מאריכים חיים אך יחד עם זאת הופכים גם לתלויים יותר באחרים למשך שנים ארוכות יותר. בעבודה זו, אבחן כיצד מדינת ישראל מתמודדת עם תופעה זו של אלימות, התעללות והזנחת קשישים. אבחן את החוקים, האכיפה ואופני הענישה של העוברים על החוק.
תוכן
1 .
מבוא –
עמ' 2
2 . מצב הקשישים בישראל -…
עמ' 3
3 . היקף תופעת ההתעללות בזקנים בישראל –…
עמ' 8
4 . חוקי מדינת ישראל
עמ' 10 5. ענישה …
עמ' 13
6 . מדוע קשה להילחם בתופעה? .
עמ' 16
7. כיצד ניתן לשפר את המצב הקיים?
-..
עמ' 17
8 .
סיכום …
עמ' 18
ביבליוגרפיה
עמ' 19