האם אמנות הקשורה בגוף האישה יכולה להיות נייטרלית?

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2119
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

הפקולטה לאמנויות התכנית הרב תחומית באמנויות מן הקל אל הכבד: גוף האישה ומיתוס היופי תשס"ו, סמסטר ב' ד"ר מדלן שכטר עבודת סיכום האם אמנות הקשורה בגוף האישה יכולה להיות נייטרלית?
בהקשר ליצירתו של פאבלו פיקאסו "העלמות מאביניון" שנה ב', תואר ראשון התכנית הרב תחומית באמנויות.
                                                                                                                  15.7.2006
האמנות האבסטראקטית בעת המודרנית (המאה ה- 20) מאופיינת בהעדפת הצורה על פני התוכן של היצירה. אולם כאשר בוחנים יצירות שעוסקות בגוף האישה באותה עת בכלל ואת יצירתו של פאבלו פיקאסו (Pablo Ruiz Picasso) העלמות מאביניון (Les Demoiselles D'Avignon) בפרט, עולה השאלה האם אכן ההתמקדות של היוצר הינה בצורה בלבד. האמנם התוכן הוא נייטרלי והאם אמנות יכולה להיות נייטרלית כאשר היוצר הינו גבר והאובייקט המתואר הינו גוף של אישה? עבודה זו תנסה לבחון סוגייה זו ולהעלות שאלות נוספות בנוגע למבט הגברי ולאופן בו נשים רואות עצמן.
          פיקאסו ביקש לסגת מן התיאורים הנאטורליסטים ומן הנסיון לחקות את המציאות שהיו אופייניים לאמנות בת אותה העת ולהשיג זוית ראייה ראשונית יותר, המזכירה את האופן שבו יוצגו הדימויים האמנותיים הקדמוניים בשחר ההסטוריה. ביצירה זו פיקאסו מתבונן במציאות תוך נסיון לפרק את נושא הציור לכמה פנים ולהראות את ההיבטים של כל חפץ בו בזמן. פיקאסו השלים את המהלך שהחל במאה ה- 19 לתת ליצירה חיים משלה כיצירת אמנות (Art for Art Sake).           פיקאסו היה ידוע כאמן שהתנסה באופן קבוע בטכניקות וסגנונות מגוונים – זה היה חלק רב מיחודו.
בנוסף "הכשרון המיוחד של פיקאסו היה הכוח. הוא היה מסוגל להפוך את הנושא המקרי ביותר ליצירה רבת עוצמה, לעיתים קרובות ליצירה בעלת כוח שתלטני… פיקאסו נחשב לאמן אוטוביוגראפי והנשים בחיו סיפקו את הדרמה ליצירותיו". עובדות אלו מספקות קצה חוט להבנת יצירתו "העלמות מאביניון" אשר נחשבת ליצירת המופת המסמלת יותר מכל את האמנות המודרנית של המאה ה- 20, כפי שכינה אותה אלפרד בר (Alfred Barr) מנהל מוזיאון המומה (MoMA) כאשר היא הוצגה לראשונה במוזיאון ב- 1939. יצירה זו, הוסיף בר, נחשבת ליצירה הקוביסטית הראשונה. אם בעבר הייתה הרמוניה בין הצורה לתוכן במסר הדימויי שהועבר לצופה, ביצירה זו פיקאסו הופך את הצורה לדומיננטית ואף היא נושאת תוכן צורני המבקש להתחבר מחדש למקורות הקדומים של האנושות המיוצגים על ידי האמנות השבטית האפריקאית והאמנות האיברית.
          היצירה "העלמות מאביניון" מתארת –