סמינריון לתואר שני, עבודה מעולה כולל ראיון עומק ונספח של ראיון העומק

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2008
מספר מילים 12905
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

מבוא
סיפורים מהווים את אחת הדרכים בהן אנשים מארגנים את חייהם ונותנים להם משמעות. בשנים האחרונות, עוסקים מחקרים רבים בניתוח של נרטיבים בדגש על סיפורי חיים. כפי שיפורט בהמשך, סיפור החיים הוא האופן בו בוחר המספר להציג את סיפורו.
אופן זה חושף כלפי חוץ קשרים מורכבים בין היבטים של מציאות חיצונית לבין חלקים שונים של עולמו הפנימי של המספר (לומסקי-פדר, 1996).
            עבודה זו מציגה את סיפור חייו של א', כמקרה מייצג של ניתוח סיפור חיים. א' הינו בחור בן 37 אשר מילא בשנים האחרונות מספר תפקידים בכירים בעיקר בסקטור הציבורי. סיפורו מציג לנו לכאורה אדם בעל יכולות גבוהות, אשר יודע ליצור אדפטציה טובה מאוד לסביבתו, בעל רשת חברתית ענפה המאמין שהצלחתו הרבה בגיל צעיר נובעת מתעוזה, חוסר פחד ומזל. אולם, מתחת לפני השטח מתגלים רבדים נוספים המרמזים על צדדים אחרים בסיפור חייו וביכולות הניהול שלו. בין השאר, עוסקים צדדים אלו בסביבה הפוליטית בה מתפקד א', באופן הצגת הרושם שלו בראיון וביכולתו ליצור מגוון של רשתות חברתיות לצרכיו.             ניתוח סיפורו של א' נעשה בעיקר על ידי הגישה התכנית לניתוח סיפורי חיים המתבוננת בנושא הסיפור, בדמויות ובתפיסות העולם המיוצגות בו. ניתוח זה מעלה חמש תמות מרכזיות לחקירה:
הצגתו החוזרת ונשנית של א' כנותן שירות ולא פוליטיקאי; גמישות רבה והסתגלותיות טובה לסביבה; רשתות חברתיות בסיפור חייו של א'; האדרת האנשים שמסביבו (או כפי שמכונה תמה זו- סביבה של מצוינים); ולבסוף, אג'נדה ניהולית. מבנה העבודה מכיל ארבעה פרקים מרכזיים: הראשון, הוא הפרק התיאורטי אשר יסקור את מושג הנרטיב בדגש על סיפור חיים. כמו כן, יכלול פרק זה סקירה מקיפה על תיאורית "הרשתות החברתיות" וזאת כדי להסביר לעומק חלק מממצאי הראיון. הפרק השני יתאר את המתודולוגיה בה השתמשנו בעבודה זו בדגש על שיטת המחקר, מהלך הראיון, ניתוח הראיון ומימד הרפלקסיביות. בפרק השלישי יובאו הממצאים כפי שפורט לעיל ואילו הפרק הרביעי מהווה דיון וסיכום לעבודה.
תוכן עניינים
מבוא. 1
א. מסגרת מושגית. 2
1 . סיפור חיים כנרטיב. 2
2 . רשתות חברתיות. 3
ב. מתודולוגיה. 5
1 .שיטת המחקר      5
2 . מהלך הראיון 5
3 . ניתוח הראיון 6
4 . רפלקסיביות. 6
ג. ממצאים.. 7
1 . נותן שירות ולא פוליטיקאי – "הפוליטיקה ירדה ממני ברוך השם ועבדתי בשביל שר". 7
2 . גמישות – "ולאט לאט אתה מתגלגל לתפקיד". 8
3 .רשתות חברתיות – "אתה פוגש אנשים כמוך מכל המדינות בעולם". 9
4 . סביבה של מצוינים – "אחד האנשים המבריקים ביותר שפגשתי". 11
5. אג'נדה ניהולית – "זה תלוי בך מאד- אם אתה open mind". 11
ד. דיון וסיכום.. 13
ביבליוגרפיה. 14
נספח – ראיון עם א' 16