האיחוד האירופי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2848
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן העבודה נושא עמוד מבוא
3
רקע היסטורי
4 תנאי הקבלה והמדינות החברות 5
מוסדותיו ופעילותו של האיחוד
6 תיאוריות להקמת האיחוד 7
סיכום
1 0 תקציר האיחוד האירופי הינו התאגדות של
5 מדינות באירופה, המשלבת בתוכה סממנים רבים של מדינה אחת, כגון פרלמנט משותף, כלכלה אחודה, מטבע אחיד (היורו) בחלק מן המדינות החברות באיחוד וסממני ריבונות נוספים. מקורו של האיחוד האירופי בארגון לשיתוף פעולה בין מדינתי שנוסד לאחר מלחמת העולם השנייה במטרה לשקם את אירופה ההרוסה ולמנוע מלחמות נוספות ביבשת. במשך השנים צבר הארגון עוצמה מדינית וכלכלית והרחיב, בהסכמת המדינות החברות, את סמכויותיו ואת מספר המדינות המשתתפות בו. בראשיתו הוא נקרא בשם "השוק האירופי המשותף", לאחר מכן "הקהילה האירופית", ולבסוף – עם חתימת אמנת מאסטריכט בשנת 1992 – "האיחוד האירופי" (אתר 1).
האיחוד האירופי יצר שוק אחד גדול ללא גבולות מדיניים.
אנשים, סחורות וכספים נעים בתוך גבולותיו של שוק זה בחופשיות, ללא צורך בהצגת תעודות מזהות, ללא תשלומי מכס וללא הגבלת סכומי הכסף המועברים ממדינה למדינה בעסקות הכלכליות (אתר 1).
אילו האיחוד האירופי היה נחשב למדינה אחת, הוא היה מדורג במקום השלישי מבחינת גודל אוכלוסייתו (378,560,000 נפש), ובמקום השמיני מבחינת שטחו (3,191,100 קמ"ר) (אתר1).
בעבודה זו ננסה להבין את תופעת היווצרותו של האיחוד האירופי תוך בדיקת היסטורית הקמתו. בנוסף על כך ננסה לעמוד על הצורה בה הוא מתפקד ומה ההליך המקובל כיום על מנת להתקבל אליו. לבסוף נבדוק דעותיהם, האידיאליסטיות והריאליסטיות של חוקרים בתחום היחסים הבינלאומיים, לגבי תופעת היווצרותו של האיחוד.